دانشنامه فنی نیوهلند

راهنماي كاربردي سرويس و نگهداري لودر بكهو – قسمت دوم

قفل شاسي گردان
( فقط ماشين هايي كه داراي بكهوي متحرك هستند.)در ماشين هايي كه شاسي بكهوي آنها متحرك است. ميتوانيد شاسي گردان بكهو را بصورت هيدروليكي به شاسي اصلي قفل كنيد. براي جابجا كردن شاسي بكهو بايد قبلا” قفل آن را آزاد كنيد.
توجه : براي عمل كردن نگهدارنده ها (قفل) بايد سيستم هيدروليك مربوطه را تحت فشار قرار دهيد.براي آزاد كردن شاسي گردان از شاسي اصلي كليد (1)را فشار داده و در وضعيت روشن قرار دهيد.هميشه در هنگام كار با بكهو بمنظور تحت فشار قرار دادن نگهدارنده ها (21) (قفل) كليد را در وضعيت خاموش قرار دهيد.

جابجا كردن شاسي گردان بكهو
۱-جكهاي تعادل را بمنظور نگهداري وزن ماشين و حفظ تعادل آن روي زمين قرار دهيد.
۲- بوم را در نزديكي شاسي بكهو قرار داده و ناخنهاي باكت را داخل زمين فرو كنيد.
۳- با استفاده ازكليد (2)كه روي پانل بغل نصب شده است شاسي گردان (1)را از شاسي اصلي آزاد كنيد.
با استفاده از حركت استيك به سمت بيرون يا به سمت داخل، شاسي گردان را در وضعيت مورد نظر قرار دهيد. با استفاده از نيروي بوم در جهت بالا بردن يا پايين آوردن آن شاسي گردان بكهو را در وضعيت عمودي در داخل كانالهاي حركت شاسي قرار دهيد.

استیک کشویی هیدرولیکی

استیک کشویی هیدورلیکی همانگونه که مشخص است استیک بکهو را تقریبا بمیزان % 30 بیشتر از طول استیک استاندارد بزرگتر نموده و بطور مؤثري عمق (H.E.D ) حفاري را از این طریق افزایش میدهد. قبل از اقدام براي استفاده از بوم کشویی مطمئن شوید که پین قفل کننده (1) در وضعیت آزاد(2) قرار گرفته باشد.

اسیک کشویی هیدرولیک را میتوان همزمان با دیگر حرکات بوم و باکت در حین انجام اغلب عملیات بمنظور افزایش کارآیی بکهو مورد استفاده قرار داد.طول کاري استیک بین وضعیت بسته و وضعیت کاملا باز شدة آن و بوسیلۀ فعال کردن پدال کنترل پایی که در کف اتاق نصب شده است، قابل تغییر است.

کج کردن پدال به سمت جلو (1) و در جهت عقب ماشین موجب افزایش طول استیک میشود.کج کردن پدال به سمت عقب (2) و در جهت جلوي ماشین موجب جمع شدن و کاهش
طول استیک میشود.وضعیت طول متوسط استیک با آزاد کردن پدال و قرار گرفتن آن در وضعیت وسط بوسیلۀ فنر بدست می آید.

کاربرد بکهو
ثبات و استواري ماشین کلید کارآیی صحیح بکهو میباشد. قبل از بکار گرفتن بکهو ، باکت لودر را روي زمین قرار داده و با وارد کردن فشار کافی به سمت پایین وزن چرخهاي جلو را به باکت انتقال دهید.

مهم :
باکت لودر باید بصورت تخت (یکنواخت) روي زمین قرار بگیرد. برگرداندن باکت به سمت جلو بنحوي که جکهاي باکت باز شوند ، ثبات مورد نیاز ماشین را تامین نکرده و میتواند موجب آسیب رساندن به سیلندر جک یا بازوهاي آن گردد.

مهم :
جکهاي تعادل را بنحوي روي زمین قرار دهید که چرخهاي عقب از زمین جدا نشوند. بالا آوردن بیش از حد ماشین نه تنها ثبات و پایداري آن را بلکه عمق حفاري را نیز کاهش خواهد داد و فشارهاي غیر ضروري را به ماشین تحمیل خواهد کرد.

براي افزایش ثبات ماشین از کناره ها روي شاسی گردان بکهو میتوانید پایه ( صفحۀ زیر جک) جکها را برعکس کنید .( فقط در ماشینهایی که داراي شاسی گردان متحرك هستند) مطمئن شوید که صفحۀ زیر جک ها را قبل از حرکت دادن ماشین در وضعیت معمولی خود قرار داده اید زیرا کوتاهی در انجام این کار سبب خواهد شد که این صفحه ها از عرض معمولی ماشین بیشتر به سمت بیرون قرار بگیرند.
در حین حفاریهاي معمولی به محض نفوذ کردن باکت در داخل زمین و پر شدن آن ، قسمت عقب ماشین تمایل دارد که از روي زمین بلند شده و به سوي باکت حرکت کند.تنظیم و قرار گرفتن مناسب جکهاي تعادل ماشین را نگهداري نموده و از حرکت آن به سمت باکت جلوگیري میکند. توانایی جکهاي تعادل براي نگهداري ماشین بستگی به مقدار وزنی دارد که روي آنها اعمال میگردد.

توجه : هنگامی که ثبات و پایداري بیشتري در حین کارکردن با بکهو مورد نیاز باشد میتوانید با اضافه کردن مابعات در داخل لاستیکها تعادل مورد نظر را بدست آورید . به لحاظ اینکه تجهیزات مخصوصی براي پرکردن لاستیکها مورد نیاز است ، توصیه میشود که این بوسیله نمایندگی تحویل دهندة ماشین انجام شود .
ثابت بودن ماشین در هنگام کارکردن بویژه در وضعیت گردش بیش از حد گردان بسیار مهم است زیرا تمایل براي بلند شدن یکی از جکهاي تعادل و انتقال تمامی وزن ماشین روي جک تعادل دیگر وجود دارد .از بار اضافی و یا اعمال نیرویی بیشتر از آنچه در طراحی ماشین پیشنهاد شده خودداري کنید در هنگام کار روي سطوح شیب دار مطمئن شوید که توده هاي انباشتی را در جهت سربالایی تخلیه کنید.

روش هاي کارکردن
هشدار
هنگامی که قفل کن بوم درگیر شده است . هرگز هیچیک از اهرمهاي بوم را فعال نکنید .
مهم :
براي رسیدن به حداکثر تعادل بین کارآیی ماشین و مصرف بهینه سوخت ماشین را با دور 1700 – 1600 دور در دقیقه بکار بگیرید.تاجایی که مم کن است از دو یا تعداد بیشتري از اجزاء در چرخۀ پر کردن باکت بمنظور عملکرد نرم و حداکثر کردن کارآیی استفاده کنید. بمنظور حفظ زاویۀ مناسب ناخنهاي باکت و حداکثر کردن نفوذ آنها زاویۀ باکت را در حین حفاري کنترل کنید
این عمل کشیده شدن و خراشیده شدن باکت را در میان خاك به حداقل میرساند.

براي حرکت دادن ماشین به سمت جلو در زمان کارکردن ماشین به سمت جلو در زمان کارکردن با بکهو ، جکهاي تعادل و باکت لودر را کاملا ” از روي زمین بلند کرده و باکت بکهو را کاملا ” به سمت بیرون باز کنید سپس استیک را در وضعیت عمود بر ناخنهاي باکت در روي زمین و یا در کف کانال قرار داده و با استفاده از اهرم هاي جمع کردن استیک و یا پایین بردن بوم به آرامی ماشین را به سمت جلو فشار دهید.
توجه : هنگامی که با استفاده از بکهو ماشین را به سمت جلو حرکت میدهید ، استیک را از حالت عمودي به ماشین نزدیکتر قرار ندهید و مطمئن شوید که ترمز پارکینگ آزاد شده باشد.

جکهاي تعادل و باکت لودر را قبل از بکارگیري مجدد بکهو روي زمین قرار د هید. براي حرکت دادن ماشین به طرفین نیز از همین روش میتوانید استفاده کنید . ولی بدین منظور باید باکت بکهو را تا نیمه به طرف داخل جمع کنید . زیرا وزن ماشین در این حالت روي کف باکت بکهو اعمال خواهد شد.براي حرکت دادن ماشین و قراردادن آن در وضعیت دلخواه از اهرمهاي کنترل گردان استفاده کنید.
هشدار : هنگام حرکت دادن ماشین با استفاده از بکهو از گردش بکهو به طرفین و برعلیه نگهدارنده ها جلوگیري کنید . زیرا انجام چنین عملی ممکن است موجب آسیب دیدن اجزاي بکهو گردد.به منظور جلوگیري از خطر آسیب دیدن و همچنین افزایش عمر مفید ماشینهایی که به استیک کشویی مجهز گردیده اند پیشگیری هاي زیر را باید رعایت کنید.

هنگام استفاده از بکهو براي عملیات ضربه زدن ، استیک کشویی را (در صورت نصب شدن باید کاملا”جمع کرده و در وضعیت (1) قرار دهید.بمنظور قفل کردن اجزاي متحرك استیک به یکدیگر و جلوگیري از آسیب دیدن جک بر اثر فشار ضربات ، پین حمل و نقل و خار مربوطه را نصب کنید. قبل از شروع بکار مجدد و انجام عملیات معمول ، پین بخصوص حمل و نقل را بیرون
آورده و در سوراخ پایینی (مربوط به استیک کشویی هیدرولیک (2)جازده و خار آن را نصب کنید.

حفر کانال یکی از اساسی ترین عملیات حفاري با بکهو میباشد . عملیات حفاري دیگر فقط توابعی از این وظیفه اصلی میباشند.(بطور مثال : پر کردن باکت ، خالی کردن باکت و حرکت دادن ماشین به جلو).بطور معمول در هنگام حفر کانال مسطح بودن کف آن بسیار مهم است. این امر با قرار دادن باکت در زاویۀ درست کاري انجام میشود . به محض جمع شدن باکت به سمت داخل 1) براي حفظ زاویۀ صحیح برش با وارد کردن فشار خیلی کم به اهرم استیک در جهت) راست ، استیک را بالا بیاورید. در همین زمان براي کم کردن فشار وارده به سمت پایین اهرم بوم (2) را به بالا بکشید و در مورد باکت نیز به همین روال عمل کنید.

حرکت کردن و زیاد دور شدن موجب نیاز به فشار خیلی زیاد در جهت پایین براي حفاري مضافا” جمع کردن کف کانال بوسیلۀ دست خواهد شد . بهتر است که کمتر حرکت کرده و در فاصلۀ دور قرار نگیرید .
وقتی که از بکهو براي حفاري در سطوح شیبدار استفاده میکنید.حتی الامکان بکهو را در جایی که بلندتر است قرار دهید. اگر این کار عملی نیست با استفاده از لودر یا بکهو و ایجاد برش براي بالا قراردادن جکهاي تعادل و چرخهاي محوطۀ مسطحی را روي سطح شیبدار بوجود بیاورید براي این کار مواد زائد را از سمت بالاي موقعیت به سمت سرازیري و در مقابل جکهاي تعادل و چرخها جمع کنید.هنگام حفاري همیشه مواد زاید حاصل از حفاري را در سمت بالاي محل کار جمع آوري کنید.

هشدار:

هنگام حفاري در امتداد سطح شیبدار که امکان قرار دادن باکت لودر روي زمین براي افزایش پایداري و ثبات ماشین وجود ندارد ، باکت را بیش از حد پر نکنید و از گردش باکت پر به سمت سرازیري جلوگیري کنید.براي پرداخت کردن دیوارة نهایی در حفاري دیوارة مستقیم ، باکت را به سمت بیرون بازکرده و همزمان با فشار دادن باکت به سمت پایین ، حفاري را با استفاده از بوم انجام دهید.براي پرداخت کردن دیوارة عقب ، باکت را به سمت داخل جمع کنید و همزمان بوم را به طرف بالا آورده و لبه هاي باکت را به صورت افقی با سطح دیواره قرار دهید.
هنگام پرداخت کردن دیواره هاي مستقیم در خاکهاي ماسه اي براي توزیع بار ماشین در یک سطح بزرگتر و جلوگیري از رو رفتن ماشین یک صفحه تخت زیر چرخهاي عقب و جکهاي تعادل قرار دهید.در صورت مواجه شدن با حفاري سخت این صفحه امکان کشیده شدن ماشین به سمت عقب را کاهش میدهد.

مهم : براي پر کردن از حرکت گردان و کشیدن کناره هاي باکت استفاده نکنید زیرا انجام چنین عملی میتواند موجب خراب شدن بوم ، استیک ، جکهاي گردان و یا شاسی اصلی ماشین بشود.

براي پر کردن گودال (کانال) باکت را در سراسر تودة انباشته شده بالا آورده و سپس استیک (1) را به سمت داخل جمع کنید و بوم ( 2) را نیز بالا بیاورید . آنگاه هر دو اهرم بوم و باکت را براي پر کردن یکنواخت و صاف همزمان به سمت بیرون خم کنید.
با اتصال یک زنجیر به قلاب روي اهرم بندي باکت میتوانید از بکهو براي کاربردهاي بالا بردن اجسام استفاده کنید (در صورت نصب قلاب)

هشدار:
از حداکثر بار مجاز ماشین تخطی نکنید از هماهنگی خود با قوانین و مقررات محلی در مورد بلند کردن و جابجایی اجسام مطمئن شوید. اگر از ماشین براي بلند کردن و جابجایی بار استفاده میکنید باید شیر یکطرفه مخصوص ترکیدن شیلنگ در مسیر هیدرولیک آن نصب کنید. براي انجام این امر با نمایندگی مجاز تماس بگیرید.هنگام بلند کردن بار بوسیلۀ بکهو ، باکت آن را به سمت داخل جمع کنید و استیک را نیز به سمت داخل جمع و در نزدیکی بوم قرار دهید.

هشدار:
براي جلوگیري از مصدومیت افراد هرگز هنگامی که بکهو در وضعیت قفل قرار گرفته است از آن براي بلندکردن و جابجایی بار استفاده نکنید.
مهم :
بار ایمنی (بار ایمن کاري) با استفاده از باکت استاندارد محاسبه گردیده است. بنابر این وقتی از هرنوع باکت یا تجهیزات دیگر براي بلند کردن یا ج ابجا کردن استفاده میکنید. وزن باکت یا تجهیزات الحاقی مورد استفاده را در هنگام محاسبۀ بار در نظر گرفته شده براي لودر باید مورد نظر قرار دهید.

بار ایمنی کار کردن ( براي همۀ مدلها)
1000Kg
بمنظور تنظیم دقیق ارتفاع بار و بالابردن نهایی آن باکت را به سمت بیرون حرکت دهید و همزمان با حرکت دادن آرام باکت به سمت بیرون بار را پایین آورده و در محل مناسب قرار دهید.

اهرم بندي اتصالات باکت
باکت بکهو بوسیلۀ دو عدد پین اتصال دهنده و دوعدد پین نگهدارنده به اتصالات باکت و استیک متصل میگردد.براي استقرار مناسب اهرم بندي باکت و نصب مناسب ترین نوع باکت ، قبل از شروع کار محیط کاري را بازدید کنید .
وضعیت استقرار ( 1) اهرم بندي باکت براي عملیات بکهو مناسب است . زیرا بیشترین قدرت باکت را در اختیار قرار میدهد. وضعیت ( 2) مناسب ترین وضعیت براي عملیات حفاري دیواره هاي مستقیم است . زیر ا حداکثر چرخش باکت را به سمت داخل و بیرون در اختیار قرار میدهد. این وضعیت همچنین حداکثر دقت را در بالاترین ارتفاع فراهم میکند ولی قدرت کندن باکت را اندکی کاهش میدهد.

توقف ماشین در پایان کار
وقتی که ماشین را در هنگام شب متوقف میکنید ( پایان کار روزانه ) فشار روغن داخل جک کشویی استیک را آزاد کنید و قسمت کشویی استیک را کاملا” جمع کنید . سپس بوم را پایین بیاورید تا باکت روي زمین قرار بگیرد . هنگامی که موتور را خاموش کرده اید اهرمهاي کنترل را فعال نموده تا هرگونه فشار باقیمانده در جک کشویی آزاد شود.

هشدار
قبل از خروج از ماشین همیشه باکت لودر و باکت بکهور را روي زمین قرار داده ، ترمز پارکینگ را در گیر و موتور را خاموش کنید . هرگز هنگامی که ماشین در حال حرکت است از آن خارج نشوید.

توجه
لاستیکهایی که در جدول بالا نشان داده شده اند براي تجهیزات معمولی میباشند . بنابراین لاستیکهاي نصب شده روي ماشین شم ا ممکن است با آنچه در بالا نشان داده شده متفاوت باشند.
وزنه هاي تعادل مایع :
پرکردن لاستیکهاي جلو و عقب ماشین با مایع سنگین کننده یکی از روشهاي مناسب براي اضافه کردن وزن ماشین است . محلول کلرید کلسیم و آب براي این کار در نظر گرفته شده است که داراي نقطۀ انجماد پا یین و غلظت بالاتري نسبت به آب خالص میباشد.
هشدار : هنگام مخلوط کردن محلول سنگین کننده لازم است که ذرات کلرید کلسیم را به آب اضافه نموده و تا زمانی که ک لرید کلسیم کاملا ” حل نشده است محلول را هم بزنید . هرگز آب روي کلرید کلسیم نریزید . اگر ذرات کلرید کلسیم با چشم شما تماس حاصل کرده است ، سریعا” و حداقل بمدت 5 دقیقه چشم خود را با آب سرد شستشو داده هرچه سریعتر به دکتر مراجعه کنید.

وزن ماشین (تراکتور) 75To 92 hp  
توجه : هنگام سنگین ک ردن ماشین ، وزن خالص ماشین از مقدار مشخص شده مشخصات ماشین بیشتر نشود .
حداکثر بار مجاز براي اکسل جلو جفت چرخ محرك شامل وزنه و لودر در وضعیت حمل و نقل بدون وجود بار اضافی در داخل باکت :

22,730Kg=بار ثابت

5670Kg=بار متغیر

توجه :ظرفیت بار لاستیکها ممکن است کمتر از ظرفیت بار اکسل جلو باشد . کمترین شکل از دو حالت باید مورد استفاده قرار بگیرد.
حداکثر بار مجاز براي اکسل جلو چهار چرخ محرك شامل وزنه و وضعیتی که لودر بالا قرار گرفته باشد بدون وجود بار اضافی در داخل باکت :

1223Kg=بار ثابت

6115Kg=بار متغیر

وزن ماشین ( تراکتور) 108hp
توجه :
ظرفیت بار لاستیکها ممکن است کمتر از ظرفیت بار اکسل جلو باشد . کمترین شکل از دو حالت باید مورد استفاده قرار بگیرد.حداکثر بار مجاز اکسل جلو چهار چرخ شامل وزنه و وضعیتی که لودر بالا قرار گرفته باشد بدون وجود بار در داخل باکت .

توجه :هنگام اندازه گیري وزن کل اکسل عقب فقط چرخهاي عقب روي کفۀ وسیله اندازه گیري قرار داشته است .هنگام اندازه گیري وزن کل اکسل جلو فقط چرخهاي جلو روي کفۀ سیله اندازه گیري قرار داشته است.

بکسل کردن
هشدار
به منظور حفظ ایمنی انجام کار نبایستی ماشین را با سرعتی بیشتر از (8KB (5m/h بکسل نمایید.براي روشن کردن موتور هرگز ماشین را بکسل نکنید زیرا این عمل میتواند موجب بروز
تصادف و خرابی ماشین یا مصدومیت افراد گردد .
اگر بدون روشن کردن موتور قصد بکسل کردن ماشین را دارید بمنظور جلوگیري از نرسیدن روغن به گیربکس و آسیب دیدن اجزاي آن باید گاردان جلو ( فقط در ماشینهاي چهار چرخ محرك) و گاردان عقب را باز کنید .اگر نیاز به بکسل کردن ماشین وجود دارد یک نفر راننده براي هدایت ماشین باید روي صندلی ماشین استقرار یابد قبل از بکسل کردن ماشین اقدامات ذیل را انجام دهید.

جابجایی و حمل و نقل ماشین
هنگام جابجایی و حمل و نقل ماشین از نقطه اي به نقطۀ دیگر و یا هنگامی که براي مدت طولانی فقط از قسمت لودر ماشین استفاده میکنید در چنین مواقعی همیشه قسمت بکهو را بصورت ذیل در وضعیت حمل و نقل قرار دهید .بوم را کاملا” بالا بیاورید.
در صورتیکه استیک کشویی روي ماشین نصب شده باشد آن را کاملا ” به سمت داخل جمع نموده و پین مخصوص حمل و نقل ( 1) را جا بزنید .باکت را کاملا” به سمت داخل خم کنید.
استیک را کاملا” به سمت داخل جمع کنید.صفحۀ قفل کنندة بکهو را همانگونه که قبلا” توضیح داده شده است درگیر کنید.

تمیز کردن ماشین
هشدار:
وقتی درجه حرارت موتور زیاد است از آب سرد براي تمیز کردن آن استفاده نکنید . قبل از تمیز کردن موتور اجازه دهید درجه حرارت آن مطابق با درجه حرارت محیط شده و کاملا” خنک شده باشد . عدم رعایت این نکته موجب آسیب دیدن اجزاي موتور از قبیل پمپ سوخت و غیره خواهد شد.
هنگامی که قطعات تزئینی ظریف داخل اتاق کثیف بشوند باید آنها را تمیز کنید . براي این کار یک تکه پارچه را داخل آب گرم یا م حلول تمیز کننده قرار داده و آب آن را حتی الامکان گرفته و بوسیلۀ آن اتاق را تمیز کنید .کف پوشهاي کف اتاق را باید با استفاده از جارو برقی یا برس تمیز کن ید . در صورت نیاز بوسیلۀ یک تکه پارچه مرطوب لکه هاي به جاي مانده را تمیز کنید . از نفوذ آب به زیر کف پوشها جلوگیري نموده و اجازه دهید که در هواي طبیعی خشک شوند مواد پلاستیکی قسمتهاي بیرونی ماشین مانند گلگیرها و سقف اتاق را با استفاده از آب گرم و مواد تمیز کننده بشویید و با فشار آب آنها را تمیز کنید.

روغنکاري و سرویس و نگهداري
مهم : بمنظور حفظ سلامت افراد و محیط زیست از نابود شدن کلیه فیلترهاي روغن مصرفی و روغنهاي مصرف شده ( سوخته )طبق روشهاي ایمنی اطمینان حاصل نموده و از قوانین و مقررات محلی کشور خود در این مورد پیروي کنید.
هشدار:
انواع مختلف سوختها و مواد روغنکاري را با همدیگر مخلوط نکنید . فقط از آنچه در قسمت آخرین صفحه کتاب براي ماشین شما توصیه شده است ، استفاده کنید.فعالیتهاي سرویس منظمی که فهرست شده اند باید در 50 سات کارکرد اولیه ماشین بصورت روزانه یا هر 10 ساعت بازدید شوند.

توجه : قبل از بازدید سطح روغنها مطمئن شوید که ماشین در محل مسطحی است و جکها در وضعیت حمل و نقل قرار گرفته اند . براي اطلاع از نوع روغن ها و مقدار مورد نیاز آنها به بخش مشخصات فنی ماشین مراجعه کنید .براي جلوگیري از ورود آشغال در هنگام تعویض کردن روغن ها یا فیلترها ق بل از بازدید یا تعویض کردن روغنها همیشه اطراف درپوشهاي پرکردن ، فیلترها ، درپوشهاي بازدید روغن و سیخ روغن را تمیز کنید.

درپوش هاي بغل موتور
درپوشهاي بغل موتور را با استفاده از کلید مربوطه و گردش دستگیره هاي آنها میتوانید در جاي خود قفل کنید براي بازکردن درپوشها ، قفل آنها را بازنموده و درپوشها را به سمت بیرون بچرخانید .وقتی درپوشهاي موتور برداشته شوند اجزاي موتور در دسترس قرار خواهند گرفت .

سوخت دیزل :
قبل از جابجا کردن سوخت یا پرکردن تانک سوخت موارد زیر را رعایت کنید .

  • اطراف درپوش پر کردن تانک را تمیز کنید . بمنظور کاهش فرایند تقطیر در هنگام شب تانک سوخت را در پایان هر روز کاري پر کنید .
  • تانک سوخت را کاملا ” پر نکنید . فضایی را براي انبساط سوخت در نظر بگیرید و قطرات پاشیده شده سوخت را سریعا” تمیز کنید .

هشدار:

تحت هیچ شرایطی نباید بنزین ، الکل یا DIESELHOL ) به سوخت دیزل اضافه کنید . زیرا خط آتش سوزي و انفجار افزایش می یابد. این قبیل مواد در یک ظرف سر بسته مثل تانک سوخت بسیار قابل انفجارتر از گازوئیل تنها هستند . از اینگونه مخلوطها استفاده نکنید . مضافا” اینکه مخلوط سوخت دیزلی و الکلی امکان روغنکاري مناسب براي سیستم پاشش سوخت ( انژکتورها) را فراهم نمیکند.

  • هنگام روشن بودن و یا بالابودن درجه حرارت موتور هرگز اقدام به سوخت گیري و یا باز کردن درب تانک سوخت نکنید .
  • هنگام سوخت گیري شیلنگ سوخت را کنترل نموده و از کشیدن سیگار خودداري کنید.
  • اگر درپوش اصلی تانک سوخت گم شد . یک درپوش مجاز به جاي آن نصب کرده و آن را محکم سفت کنید . در پوشهاي مخصوص ممکن است مطمئن نباشند .
  • از تجهیزات بطور مناسب نگهداري کنید.

براي اطمینان از نگهداري سوخت عاري از آشغال ، آب و غیره پیش گیرهاي را باید در نظر داشته باشید .سوخت را باید در داخل تانک هاي آهنی سیاه ذخیره و از تانکهاي گالونیزه  استفاده نکنید .زیرا پوشش روي در اینگونه تانکها به همراه سوخت فعال شده و ترکیبی را تشکیل میدهند که پمپ انژکتور و سوزنهاي انژکتور را کثیف میکند.

مخازن ذخیره سازي داراي حجم زیاد باید دور از تابش مستقیم نور خورشید و اندکی شیب دار نصب شوند ، بطوریکه رسوبات داخل تانک باحتی از لوله خروجی آن تخلیه شوند.به منظور امکان جدا کردن رسوبات و ذرات آب از سوخت داخل تانک یک درپوش تخلیه در پایین ترین نقطۀ تانک و در سمت مخالف لولۀ خروجی آن نصب کنید . اگر در مسیر لولۀ خروجی مخزن فیلتر وجود ندارد هنگام پر کردن تانک سوخت ماشین از یک قیف که داراي توري ظریف باشد استفاده کنید.

برنامۀ خرید سوخت باید به نحوي تنظیم شود که سوخت هاي درجۀ تابستانی بیشتر از فصل زمستان نگهداري نشوند .
تانک سوخت را که در سمت چپ اتاق نصب شده است پر کنید.

نگهدارنده بازوهاي لودر
هشدار:
براي جلوگیري از مصدومیت جدي در هنگام سرویس کردن ماشین همیشه مطمئن شوید که باکت در وضعیت تخلیه شدن و روي زمین قرار گرفته باشد و اگر در وضعیت بالا قرار گرفته نگهدارندة بازوها را نصب کرده باشید.هنگامی که بازو هاي لودر در ارتفاع بالا قرار دارند بدون نصب نگهدارندة بازوهاي هرگز در اطراف یا زیر آنها اقدام به انجام کاري نکنید.

براي نصب نگهدارندة بازوها ، بازوهاي بالابر را کاملا” بالا برده و نگهدارندة بازوها را روي بازوي جک بالابر قرار دهید . سپس بازوي بالابر را به آرامی پایین بیاورید تا سنگینی بار روي نگهدارنده قرار بگیرد.
مهم :
براي جلوگیري از خراب شدن بازوي جک بالابر ، هرگز قبل از بالابردن بازوهاي لودر ، نگهدارندة بازوها را آزاد نکنید . روي جک هاي بالابر به سمت پایین فشار وارد نکنید.براي برداشتن نگهدارنده، جک بالابر را کاملا” بالا ببرید سپس نگهدارنده را برداشته و آن را روي بازوي لودر نصب کنید و با استفاده از پین ضامن آن را به بازوي لودر محکم نموده و باکت را روي زمین قرار دهید .

براي برداشتن نگهدارنده، جک بالابر را کاملا” بالا ببرید سپس نگهدارنده را برداشته و آن را روي بازوي لودر نصب کنید و با استفاده از پین ضامن آن را به بازوي لودر محکم نموده و باکت را روي زمین قرار دهید.

در 50 ساعت اولیه کارکرد ماشین از انجام گرفتن سرویسهاي ذیل اطمینان حاصل کنید

هشدار : براي جلوگیري از حرکت کردن ماشین قبل از اینکه سرویس یا تعمیراتی روي ماشین انجام شود . از درگیر بودن ترمز پارکینگ و قراردادن مانع جلوي چرخهاي ماشین اطمینان حاصل کنند .
سطح روغن اکسل عقب را بازدیدکنید .(1)
مهرة چرخها را از نظر سفت بودن بازدید کنید .( 296 )
سطح روغن تانک هیدرولیک را بازدید کنید . فیلتر روغن هیدرولیک را تعویض کنید .( 3)
سطح روغن گیربکس را بازدید کنید . فیلتر روغن گیربکس را تعویض کنید. ( 5 )
یاتاقان چرخهاي جو را بازدید کنید آنها را تمیز کرده و گریسکاري کنید ( 7 )
سطح روغن موتور را بازدید کنید ، روغن موتور و فیلتر آن را تعویض کنید . ( 8 )
سطح روغن دیفرانسیل را بازدید کنید ( 10 ) ( فقط ماشین هاي چهار چرخ محرك ) ( 11 )
سطح روغن توپی اکسل ( چرخ ) را بازدید کنید ( 11 ) (فقط ماشین هاي چهار چرخ محر ك)
یزان سفت بودن تسمه ها را بازدید کنید.( 12 )
سطح روغن مخزن ترمز را بازدید کنید .( 15 )

چراغهاي هشدار دهنده مربوط به سرویس ماشین در روي پانل کنترل

عملکردهاي بحرانی ذیل بوسیلۀ حسگرها و چراغ هاي هشدار
دهندة معین و روي پانل نمایش داده میشوند :
1- چراغ هشدار کاهش سطح روغن ترمز
2- چراغ نشانگر درجۀ حرارت موتور ( نحوة تشخیص اختیاري)
3- چراغ هشدار کم شدن فشار روغن گیربگس
4- چراغ هشدار افزایش حرارت روغن گیربکس
5- چراغ هشدار گرفتگی فیلتر هواکش موتور
6- چراغ هشدار کم شدن فشار روغن موتور
7- چراغ هشدار دینام ( کم شدن شارژ باتري)
8- چراغ نشانگر زمان سرویس ( در صورت نصب)

عمليات ذيل سرويسهايي هستند كه در صورت نياز بايد انجام شوند )
دو نوع تميز كنندة اوليه ( كلاهك هواكش موتور ) براي ماشين قابل دسترس است . يك نوع فلزي محكم براي محوطه هاي كاري ساختماني معمولي , و يك نوع دولوكس داراي كاسة شيشه اي براي استفاده در مكانهايي كه ذرات موجود در هوا از قبيل دانه ها ممكن است وجود داشته باشند .
در صورت لزوم كلاهك را از روي ماشين برداشته و با تكان دادن آن ذرات جمع شده داخل آن را تخليه كنيد سپس با مواد تميز كننده بدون كف ( آب) آن را شسته و قبل از نصب مجدد آن روي ماشين مطمئن شويد كه كاملا” خشك شده باشد .

در سرويس 50 ساعت اوليه براي همه مدلها(ماشينهاي نو)
مطمئن شويد كه روغن موتور هر دو تعويض شده باشند.
موتور را روشن كرده تا به درجه حرارت معمول كاري برسد سپس آن را خاموش كرده و درپوش تخليه ( 1) را بازكنيد . شيلنگ رابط ( 2) را بجاي آن وصل كرده و روغن موتور را داخل ظرف مناسب تخليه كنيد.

IVECO–75hp

روغن موتور و فيلتر آن را تعويض كنيد , محل نشيمنگاه فيلتر را تميز كنيد و مقداري روغن تميز روي واشر فيلتر جديد بماليد و آن را با دست سفت كنيد تا روي نشيمنگاه خود دور آن را سفت كنيد . موتور را روشن كرده و از نظر نشتي آن را ¾” قرار گرفته و مجددا بازديد و سپس خاموش كنيد.

سطح روغن
قبل از بازديد سطح روغن مطمئن شويد كه ماشين در محل مسطحي قرار گرفته باشد.موتور را خاموش كرده و مدتي اجازه دهيد تا روغن داخل محفظة كارتر جمع شود . با استفاده از سيخ روغن ( 1) سطح روغن را بازديد كنيد.

در صورت لزوم درپوش ( 2) را كه در سمت راست موتور قرار دارد برداشته و از آنجا روغن موتور را اضافه كنيد.

92-108hp

فيلتر ( 1) را باز كرده و آن را نابود كنيد . نشمينگاه فيلتر را تميز كنيد . كمي روغن تميز روي واشر فيلتر جديد ماليده و آن را نصب كنيد.

مهم : فيلتر را زياد سفت نكنيد. به دستورالعملي كه روي بدنة فيلتر چاپ شده است مراجعه كنيد و يا آن را با دست سفت كرده تا روي نشمينگاه خود قرار گرفته و مجددا” به مقدار ¾  دور آن را سفت كنيد .

سطح روغن :
براي ریختن روغن به داخل موتور از لولۀ پرکردن ( 1) استفاده کنید . براي به جریان درآمدن روغن اجازه دهید موتور چند دقیقه کارکرده و بعد آن را خاموش کنید و اجازه دهید ( که روغن کاملا” به داخل محفظه کارتر برگشت نموده سپس با استفاده از سیخ روغن ( 2) سطح آن را بازدید کنید.

سیخ بازدید روغن :
یکی از این دو نوع ممکن است نصب شود.
مهم : سطح روغن را بالاتر از نقطۀ حداکثر قرار ندهید . ( حتی الامکان سطح روغن را در وضعیت کارکرد ایمنی که روي سیخ روغن مشخص شده قرار دهید).

نوع A

باید روغن اضافه کنید = A
سطح کارکرد ایمنی = B
محدودة نقطۀ حداکثر = C

نوع B 

اید روغن اضافه کنید = A
سطح کارکرد ایمنی = B
محدودة نقطۀ حداکثر = C

تمیزکردن فیلتر هواکش موتور
عملکرد فیلتر هواکش گرفتن آلودگیهاي هواي ورودي به موتور است و در عین حال رساندن هواي کافی به موتور میباشد . نگهداري نا مناسب فیلتر هواکش افت قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت را موجب خواهد شد .
مهم : صافی بیرونی ( اولیه ) را فقط هنگامی که چراغ نشانگر گرفتگی آن روشن خواهد شد تمیز کنید . تمیز کردن مکرر و غیر ضروري فیلتر اجزاي آن را در معرض آسیب دیدن قرارخواهد داد.

75hp-IVECO

اگر هنگام روشن بودن موتور چراغ هشدار گرفتگی فیلتر هواکش روشن شود هر چه سریعتر و حتما” طی یک ساعت فیلتر را تمیز کنید . براي بیرون آوردن فیلتر ، بست هاي نگهدارندة ( 1) را که پوستۀ خارجی را ثابت کرده اند باز کنید .صافی ( 2) را بیرون بی اورید (شکل 13 ) اگر داخل صافی گرد و خاك مشاهده میشود باید آن را تعویض نمایید اگر وضعیت آن رضایت بخش است با زدن ضربات آهسته با کف دست به هر دو طرف صافی آن را تمیز کنید . از ضربه زدن صافی روي اجسام سخت خودداري کنید زیرا موجب خراب شدن یا کج شدن آن میشود.

توجه : به صافی داخلی ( 3) دست نزنید و یا آن را بیرون نیاورید . اگر بعد از تمیز کردن صافی بیرونی روي صافی داخلی دودة سیاه رنگ و یا لکه هاي چربی مشاهده میشود و یا در صورت خاموش نشدن چراغ هشدار دهندة مربوطه ( چراغ گرفتگی فیلتر هواکش ) یا روشن شدن آن پس از مد ت کمی بعد از سرویس کردن صافی اولیه ممکن است لازم باشد که صافی داخلی را بوسیلۀ محلول تمیز کنندة بدون کف شستشو داده و یا آن را تعویض کنید .
داخل پوستۀ فیلتر هواکش را با احتیاط کامل بطوري که آسیبی به صافی داخلی ( 3) وارد نشود و با استفاده از پارچۀ مرطوب بدون پرز تمیز کنید . صافی بیرونی را با اطمینان از سالم بودن و یا مفقود نشدن واشر مربوطه مجددا” در محل خود نصب کنید.

92to 108hp

صافی بیرونی ( 1) را بوسیلۀ بازکردن مهرة خروسکی ( 2) بیرون بیاورید ( شکل 14 اگر داخل صافی گرد و خاك مشاهده میشود باید آن را تعویض کنید . اگر وضعیت آن رضایت بخش است با زدن ضربات آهسته با کف دست به هر دو طرف صافی آن را تمیز کنید . از ضربه زدن صافی روي اجسام سخت خودداري کنید . زیرا موجب خراب شدن یا کج شدن آن میشود .
براي انجام این کار میتوانید از فشار باد نیز استفاده کنید.

توجه : به صافی داخلی ( 3) دست نز نید و یا آنرا بیرون نیاورید . اگر بعد از تمیز کردن صافی بیرونی ، روي صافی داخلی دودة سیاه رنگ و یا لکه هاي چربی مشاهده میشود و یا در صورت خاموش نشدن چراغ هشدار دهندة مربوطه ( چراغ گرفتگی فیلتر هواکش ) یا روشن شدن آن پس از مدت کمی بعد از سرویس کردن صاف ی بیرونی ممکن است لازم باشد که صافی داخلی را بوسیلۀ محلول تمیز کنندة بدون کف شستشو داده و یا آن را تعویض کنید.

مایع خنک کنندة رادیاتور
بمنظور محافظت ماشین در مقابل یخ زدن و خوردگی ، در زمان تولید آن مقداري محلول ضدیخ که شامل مواد خنثی کننده شیمیایی نیز میباشد داخل سیستم خنک کننده ماشین شما ریخته شده است . در صورت بروز نشتی به علت بروز نقایصی از قبیل در بخاري یا شیلنگهاي رادیاتور ، مواد شیم یایی موجود در مایع خنک کننده از دست خواهد رفت . در صورت بروز چنین وضعیتی براي خنک شدن کافی ماشین اکیدا مهم است که مایع خنک کننده اي که از دست رفته است مجددا” جایگزین گردد.

بهبود مایع خنک کنندة رادیاتور
توجه : پر کردن مجدد مایع خنک کننده ضرورت ندارد مگر اینکه در اثر نشتی مقدار آن کاهش یافته باشد .ماشین شما مجهز به یک سیستم بازدید مایع خنک کننده است که مایع خنک کنندة آن بین علائم چشمی ( 1) قابل رؤیت است . پر کردن مجدد مایع خنک کننده ضرورت ندارد.هنگام کارکردن ماشین فرآیند گرم شدن و خنک شدن مایع خنک کننده ( انبساط و
انقباض ) ، مایع خنک کننده در رادیاتور از طریق منبع بازیافت ( انبساط) خارج یا جبران میشود .

رادیاتور و کولر روغن ( خنک کننده روغن)
رادیاتور خنک کننده موتور ( 1) و خنک کنندة هیدرولیک ( 2) و سرد کنندة سیستم تهویه هوا ( در صورتی که در بالاي خنک کننده روغن نصب شده باشد ) هر سه در قسمت عقب شبکۀ جلویی موتور نصب گردیده اند . باید از کثیف شدن آنها جلوگیري کرده و مطمئن شوید که جریان هوا از میان آنها براي خنک کاري عبور میکند.

پیچهاي نگهدارندة خنک کنندة روغن را باز کنید و آن را به سمت جلو خم کنید . رادیاتور و خنک کننده روغن ( 2) را با فشار بادي که بیشتر از 30ibs in2 نباشد تمیز کنید.شبکه هاي گرفته شده بوسیلۀ مواد چرب را میتوانید با استفاده از محلول پاك کننده پاك کنید. ترجیحا” براي این کار از آب کم فشار نیز استفاده کنید.

مخزن مایع شیشه شور شیشه ها
در پوش مخزن را بردارید و در صورت نیاز محلول شستشو دهندة شیشه به آن اضافه نموده و مجددا” درپوش را جا بزنید .

توجه : شیلنگ لاستیکی را از موتور شستشو دهنده جد ا نکنید زیرا موتور با ستفاده از نیروي جاذبه تغذیه میشود و در صورت بیرون آوردن شیلنگ محلول شستشو از داخل مجموعۀ موتور عبور خواهد کرد .

مجراي تخلیۀ استیک : ( در صورت نصب)
مجرایی را که در انتهاي استیک قرار دارد بازدید کنید و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید . زیرا این مجرا از جمع شدن آب در داخل مجموعۀ استیک جلوگیري میکند.مجراي مزبور را از نظر بروز شواهدي از روغن هیدرولیک که نشان دهندة وجود نشتی در جک کشویی استیک است بازدید کنید.

سطح روغن سیستم هیدرولیک
سطح روغن هیدرولیک را میتوانید با مشاهدة شیشۀ چشمی ( 2) که در سمت راست اتاق نصب شده است بازدید کنید.

توجه : هنگامی که همۀ جکهاي مربوط به لودر بکهو در وضعیت حمل و نقل قرار گرفته باشند روغن هیدرولیک باید از داخل شیشۀ چشمی قابل رویت باشد . چنانچه سطح روغن از داخل شیشۀ چشمی قابل رؤیت نباشد . با استفاده از آچار تخت ( 1) درپوش پرکردن تانک هیدرولیک را باز نموده آن را پر کنید.

شیر کنار گذر باي پاس (فرعی) سیستم فیلتر
براي اطمینان از اینکه در صورت مسدود شدن ( گرفتگی) فیلتر روغن هیدرولیک اجزاء سیستم هیدرولیک بدون روغن کار نکند یک شیر کنار گذر ( فرعی ) بطور مستقیم مسیر روغن را به خروجی فیلتر هوا هدایت نموده و این امر ممکن است موجب افزایش درجۀ حرارت روغن بشود . در صورت بروز چنین وضعیتی در اسرع وقت فیلتر سیستم هیدرولیک را تعویض کنید.

یک لایۀ نازك روغن تمیز روي واشر آب بندي کنندة فیلتر بمالید و آن را با دست سفت دور و یا همانگونه که روي بدنۀ فیلتر توصیه شده است ¾ کنید نهایتا فیلتر را باندازة سفت کنید .
مهم :
براي تمیز نگهداشتن سیستم هیدرولیک همیشه سیستم را همانگونه که توصیه شده است سرویس نموده و فیلتر آن را تعویض کنید . از فیلترهاي غیر اصلی استفاده نکنید . زیرا ممکن است ذرات ساییده شده که میتواند موجب خرابی سیستم شوند وارد سیستم بشوند.

هر 50 ساعت بازدیدهایی را که قبلا ” توضیح داد ه شده اند بعلاوه آنچه را ذیلا” اشاره شده است انجام دهید.
باتري در قسمت پشت شبکۀ جلوي رادیاتور ( 1) قرار گرفته است.شکل 23 براي دسترسی پیداکردن به باتري ، پیچهاي نگهدارندة شبکه را باز کرده و شبکه را بردارید.
اتصالات باتري را همیشه سفت کنید و از خوردگی آنها جلوگی ري کنید . در صورت لزوم باتري را از ماشین جدا کرده و اتصالات و پوستۀ آن را با محلول دقیق آمونیاك با بیکربنات سدیم و آب تمیز کنید . مطمئن شوید که محلول وارد باتري نشود . براي جلوگیري از تشکیل رسوبات خوردگی ( سولفات مس) روي اتصالات باتري را با مواد ژلۀ نفتی ( گریس ) کاملا” بپوشانید.

الکترولیت باتري (آب باتري)
هشدار :
باتریهاي کم سرویس نسبت به باتریهاي معمولی به سرویس کمتري نیاز دارند.اگر ماشین شما به باتري کم سرویس مجهز شده است براي سرویس و نگهداري آن به دستورالعمل هاي سازنده مراجعه کنید و یا اینکه با نمایندگی مشورت کنید .
در صورت نیاز آن را با آب مقطر پر کرده و درپوشها را ببندید . در شرایط آب و هوایی سرد این عمل را باید قبل از استفاده از ماشین انجام دهید زیرا عمل شارژ باتري موجب مخلوط شدن آب با الکترولیت (آب باتري ) شده و از یخ زدن آن جلوگیري میکند.

هشدار :
آب باتري از اسیدسولفوریک تشکیل شده است که میتواند موجب سوختگی شدید و تول ید گازهاي قابل انفجار گردد . از برخورد آن با پوست بدن ، چشمها یا لباس خود جلوگیري کنید . ( از لباسهاي محافظ در برابر اسید استفاده کنید ).گازهاي متصاعد شده از آن را تنفس نکنید.در صورت بروز موارد فوق الذکر طبق دستورالعملهاي ذیل عمل کنید .
تماس با پوست = محل تماس را با آب بشویید .
تماس با چشم = حدود 15 دقیقه چشم خود را با آب سرد شسته وسریعا مراقبت هاي پزشکی را بعمل آورید .
تماس داخلی ( تنفس ) = مقدار زیادي آب یا شیر بنوشید . بعد از مصرف شیر از محلول اکسید منیزیم ( منیزي ) ، تخم مرغ زده شده و یا روغن نباتی ( گیاهی) استفاده و سریعا” به دکتر مراجعه کنید .
هنگام بازدید سطوح آب باتري از شعلۀ روباز ( بدون محافظ ) استفاده نکنید . آب باتري را در معرض جرقه ، شعله یا آتش سیگار قرار ندهید.هنگام شارژ باتري و یا در زمان روشن کردن ماشین بوسیلۀ باتري کمکی با استفاده از اتصالات کابلها ایجاد جرقه نکنید.

آبگیر سوخت و فیلتر سوخت 75hp

اگر آب یا رسوباتی داخل استکانی شیشه اي ( 1) مشاهده میشود درپوش تخلیه ( 2) را در جهت خلاف حرکت عقربۀ ساعت چرخانده و اجازه دهید که سوخت آلوده شده به این رسوبات کاملا” تخلیه شود.در پوش را مجددا” سفت کنید و با استفاده از پمپ دستی سیستم را تغذیه کنید .
توجه : در شرایطی که مقدار تقطیر هوا بالاست ( رطوبت زیاد است ) این عمل را مکررا” بایستی انجام دهید . و بهتر است که در پایان کار روزانه تانک سوخت را پر کرده تا عمل تقطیر را در هنگام شب به حداقل برسانید.

اگر آب یا رسوباتی داخل استکانی شیشه اي ( 1) مشاهده میشود درپوش تخلیه ( 2) را در جهت خلاف ح رکت عقربۀ ساعت چرخانده و اجازه دهید که سوخت آلوده شده به این رسوبات کاملا” تخلیه شود.در پوش را مجددا” سفت کنید و با استفاده از پمپ دستی سیستم را تغذیه کنید .
توجه :
در شرایطی که مقدار تقطیر هوا بالاست ( رطوبت زیاد است ) این عمل را مکررا” بایستی انجام دهید . و بهتر است که در پایان کار روزانه تانک سوخت را پر کرده تا عمل تقطیر را در هنگام شب به حداقل برسانید.

فیلتر هواي اتاق
قبل از سرویس کردن فیلتر هواي اتاق که در زیر صندلی راننده قرار دارد فن را خاموش کنید و یکی از درب ها و همۀ پنجره ها را ببندید . ناگزیرا” درب دیگر را نیز ببندید زیرا بعلت فشار که از پشت وارد میشود آشغالهایی که بصورت آزاد در پشت فیلترها قرار گرفته اند از محل خود خارج میشوند .
براي بیرون آوردن فیلتر ( 1) گیره هاي فیلتر ( 2) را آزاد کنید و صافی فیلتر را بیرون بیاورید.هنگام بیرون آوردن صافی مواظب باشید که صافی و سطوح آب بندي آن خراب نشوند .
توجه : در شرایط آب و هوایی مرطوب مانند آنچه در اغلب صبحگاهان اتفاق می افتد .قبل از سرویس کردن فیلترهاي اتاق فن را روشن نکنید زیرا ذرات رطوبت به داخل فیلتر مکیده شده و ممکن است آشغالهاي پشت فیلتر را سفت کرده و براي تمیز کردن آنها بدون شستشو مشکل ایجاد خواهد کرد.

صافی از کاغذ مخصوص ساخته شده است که یک نوار آب بندي نیز سراسر لبۀ خارجی آن را پوشانده است.

شبکۀ بخاري و سردکنندة تهویۀ هوا ( در صورت نصب)
شبکۀ بخاري ( 1) براي گرم کردن اتاق و سردکنندة سیستم تهویۀ ( 2) براي خنک کردن اتاق هر دو در داخل یک جعبۀ محافظ و زیر صندلی راننده نصب شده اند . براي دسترسی به آنها لازم است که صندلی را باز کنید . شبکه هاي بخاري و خنک کننده را با استفاه از هواي فشرده که فشار آن بیشتر از 7bar نباشد تمیز کنید . . دقت کنید که به شبکه هاي رادیاتور آسیب وارد نشود .محفظه را بوسیلۀ یک پارچه مرطوب تمیز کنید و جعبۀ محافظ را بصورت که لبه هاي آب بندي آن به سمت داخل قرار بگیرند در سر جاي خود نصب کنید .
توجه : هنگام کار در شرایط آب و هوایی پرگردو خاك فیلترها را باید مکررا تمیز کنید.

لاستیکها :
هشدار : لاستیکهاي صنعتی بزرگ هستند و حجم زیادي از هوا را در خود جاي میدهند به همین دلیل هنگام باد کردن اینگونه لاستیکها باید حداکثر احتیاط در نظر گرفته شود .
براي مقابله با انفجار هنگام باد کردن لاستیکها باید آنها را داخل یک قفسۀ محافظ قرار دهید . به منظور راهنمایی و کمک با نمایندگی تحویل دهندة ماشین مشورت کنید .فشار باد لاستیکها را بمنظور تحمل مناسب بار تنظیم کنید . براي انجام این کار به جداول فشار لاستیکها مراجعه کنید.

مهره هاي چرخهاي جلو و عقب
مهره هاي چرخهاي جلو و عقب را از نظر سفت بودن بازدید کنید.گشتاور مشخص شده در جدول نشان داده شده است.
دیسک جلو به مهره هاي توپی چرخ ( دو چرخ محرك) = 176Nm

دیسک جلو به مهره هاي توپی چرخ ( دو چرخ محرك) = 270Nm

دیسک عقب به مهره هاي توپی چرخ ( دو/چهار چرخ محرك) = 542Nm

دیسک چرخها به مهره هاي توپی چرخ ( چهار چرخ محرك) = 700Nm

گریسکاري :اجزایی که به منظور افزایش کارآیی ماشین نیاز به گریسکاري مداوم دارند در صفحات بعد مشخص شده اند ( در صورت کاربرد )
هشدار : فقط از گریس توصیه شده که در پشت جلد آخر این کتاب مشخص گردیده است استفاده کنید .
از مخلوط کردن گریسها خودداري کنید . مخلوط کردن گریس ها میتواند اثرات زیان آوري روي سطوحی که سعی در محافظت آنها دارید داشته باشند.

یاتاقان هاي نگهدارندة اکسل جلو

میل گاردان ها

اهرم بندي قفل دیفرانسیل ( 1عدد)

هرزگردهاي چرخ جلو ( دو چرخ محرك) ( 4 عدد)

یاتاقانهاي نگهدارندة اکسل جلو دو چرخ محرك ( 2 عدد)

یاتاقانهاي نگهدارندة اکسل جلو چهار چرخ محرك ( 2 عدد)

چهار شاخۀ میل گاردان جلو و عقب ( 12 عدد)

یاتاقانهاي توپی گردان چرخ جلو ( 6 عدد)

یاتاقان گردان نشان داده شده نیاز به گریسکاري دارد و مطمئن شوید که تمام نقاط آن گریسکاري شده اند.

فنر بندي صندلی:

همۀ قطعات متحرك آن را تمیز کنید و براي آسان تنظیم کردن آن فقط یک لایۀ نازك (DRY MOLY COAT GREASE) استفاده نکنید.

ریل هاي صندلی:

همۀ قطعات متحرك آن را تمیز کنید و براي آسان تنظیم کردن آن فقط یک لایۀ نازك (DRY MOLY COAT GREASE) استفاده کنید.

نقاط گریسکاري لودر:

کلیۀ نقاط گریسکاري ( گریسخورها) روي بازوي بالابر و باکت را گریسکاري کنید که مجموعا” با توجه به نوع باکت نصب شده روي ماشین ممکن است 24 عدد باشند.

از گریسی که توصیه شده است استفاده کنید و کلیۀ پین ها و خارهاي نگهدارنده را از نشر خرابی و فرسودگی بازدید کنید.

گریس خورهاي بکهو شاسی متحرك
کلیۀ نقاط گریسکاري ( گریسخورها) قسمت بکهو و باکت آن را گریسکاري کنید . با توجه به نوع تجهیزاتی که مورد استفاده قرار میگیرد مجموعا” این گریسخورها ممکن است 24 عدد باشند .از گریسی که توصیه شده است استفاده کنید و باندازة کافی گریس وارد گریسخورها کرده تا گریس قبلی ( کهنه ) کاملا ” خارج شود . هنگام گریسکاري نگهدارنده هاي جک
گردون بمقدار کافی گریس داخل هر یک از نگهدارنده ها تزریق کرده تا گریس از بالاي آنها کاملا” خارج شود. این کار در شرایط نامساعد کاري باید مکررا” انجام شود.

گریس خورهاي بکهو گردان روي پین مرکزي
کلیۀ نقاط گریس کاري ( گریس خورها) قسمت بکهو و باکت آن را گریس کاري کنید . با توجه به نوع تجهیزاتی که مورد استفاده قرار میگیرد مجموعا” این گریس خورها ممکن است 30 عدد باشند .از گریسی که توصیه شده است استفاده کنید و باندازة کافی گریس وارد گریس خورها کرده تا گریس قبلی ( کهنه ) کاملا ” خارج شود . هنگام گریس کاري نگهدارنده هاي جک گردون بمقدار کافی گریس داخل هر یک از نگهدارنده ها تزریق کرده تا گریس از بالاي آنها کاملا” خارج شود. این کار در شرایط نامساعد کاري باید مکررا” انجام شود.

استیک کشویی ، شاسی متحرك و جکهاي تعادل :
ماشینهایی که داراي بکهو با شاسی متحرك هستند و یا استیک کشویی روي آنها نصب شده است تمیز نگهداشتن و گریسکاري سطوح لغزنده آنها امري ضروري است.در هر 50 ساعت گریس قبلی ( کهنه) و ذرات آشغالی را که روي ریل لغزنده استیک کشویی ، ریلهاي شاسی متحرك و برآمدگی هاي پوسته جک تعادل ممکن است انباشته شده باشند کاملا” تمیز کرده و گریس جدید روي سطوح ظاهري آنها بمالید .
در دسترس باشد مقرون به صرفه تر است .اگر گریس زیرا این نوع گریس چسبندگی کمتري نسبت به گریس هاي معمولی دارد و آشغال کمتري را به خود جذب میکند .

بازدید سطح روغن توپی اکسل جلو فقط ماشینهاي چهار چرخ محرك
ماشین را در محلی مسطح بنحوي قراردهید که درپوش بازدید و پر کردن روغن ( 1) توپی چرخ جلو سمت چپ به صورت موازي با سطح زمین قرار بگیرد . درپوش را باز کرده و در صورت نیاز روغن داخل توپی بریزید تا از مجراي درپوش روغن بی رون بیاید . در پوش را نصب و سفت کنید و همین کار را براي توپی چرخ سمت راست نیز انجام دهید.

بازدید سطح روغن دیفرانسیل ( فقط ماشینهاي چهار چرخ محرك ) :
درپوش بازدید و پر کردن روغن ( 1) ر ا باز کنید و مطمئن شوید که سطح روغن تا لبه درپوش قرار گرفته باشد . در صورت نیاز به مقدار لازم از مجراي همان درپوش روغن اضافه کنید و مجددا” درپوش را سفت کنید.

هواکش اکسل جلو ( فقط ماشینهاي چهار چرخ محرك ) :
هواکش ( 1) روي اکسل جلو را از نظر تمیز بودن بازدید کنید.هنگام تمیز کردن ماشین و مخصوصا” اگر از شیلنگ آب یا شستشو کننده داراي فشار زیاد استفاده میکنید از پاشیدن مستقیم آب روي هواکش اکسل جلو ، جلوگیري کنید . زیرا وارد شدن آب به داخل محفظۀ اکسل روغن آن را آلوده کرده موجب آسیب جدي اکسل و اجزاي دیفرانسیل خواهد شد.

تخلیه روغن دیفرانسیل ( فقط ماشینهاي چهار چرخ محرك ) :
در صورت نیاز به تعویض روغن دیفرانسیل ، درپوش ( 1) را باز کنید و روغن دیفرانسیل را داخ ل یک ظرف مناسب تخلیه کنید . از طریق در پوش ( 2) دیفرانسیل را پر کنید و مطمئن شوید که سطح روغن به لبۀ درپوش رسیده باشد.

هواکش سیستم هیدرولیک
با استفاده از آچار تخت تحویل داده شده ( 1) مجموعۀ در پوش و هواکش تانک هیدرولیک را باز کرده و با استفاده از مواد ضد چربی ( بطوریکه مادة پلاستیکی درپوش را تحت تاثیر قرار ندهد ) آن را بشویید و سپس با استفاده از هواي فشرده آن را خشک کرده و مجددا” نصب کنید.

هر 300 ساعت بازدیدهایی را که قبلا ” توضیح داده شده اند بعلاوة آنچه ذیلا” اشاره شده است را انجام دهید.
روغن موتور و فیلتر روغن موتور :
روغن موتور و فیلتر آن را همانگونه که قبلا” توضیح داده شده است تعویض کنید.روغن موتور دورة تعویض در صورتیکه سوخت مصرفی داراي گوگرد باشد.سوخت قابل دسترس محلی ممکن است بیش از حد قابل قبول داراي گوگرد باشد . لذا به همین دلیل دورة زمانی تعویض روغن موتور بایستی به صورت زیر تنظیم گردد .

براي سوختهاي دیزلی که داراي زیر% 0.5 گوگرد از دوره زمانی تعویض روغن معمولی استفاده شود.براي سوختهاي دیزلی که داراي حجم گوگرد بین 0.5 الی % 1.0 هستند دورة زمانی تعویض روغن را به نصف دوره معمولی کاهش دهید .براي سوختهاي دیزلی که داراي حجم گوگرد بین 1 الی % 1.3 هستند دورة دوره معمولی کاهش دهید . ¼ زمانی تعویض روغن را به مصرف سوختهاي دیزلی با حجم بیشتر از % 1.3 گوگرد توصیه نمیشود.

استیک کشویی ( اختیاري )
استیک کشویی ( در صورت نصب ) به لبه هاي فرسایشی ( 4) که قابل تنظیم هستند مجهز گردیده است و با برداشتن شیم هاي ( 1) از زیر پیچهاي ( 2) و قرار دادن آنها در لبه بیرونی سمت دیگر استیک میتوانید استیک را تنظیم کنید . این لبه هاي فرسایشی در صورت لزوم باید در هر 300 ساعت بازدید و تنظیم شوند.یکی از شیمهاي هریک از پیچهاي ( 2) را فقط از یک سمت استیک بردارید.

سفت کردن تسمه ، دینام و پمپ آب
وضعیت تسمه پروانه را بازدید کنید و مطمئن شوید که هیچگونه فرسودگی ، پاره گی و یا دندانه ( پله اي) نداشته باشد .براي تنظیم صحیح میزان سفتی تسمه هنگامی که در نقطه اي در وسط پولی دینام و پولی میل لنگ نقطه ( 1) بوسیلۀ دست روي تسمه فشار وارد میکنید.میزان بازي و انحراف آن باید 13mm-19mm باشد .براي تنظیم کردن میزان سفتی تسمه پیچهاي دینام را که در سه نقطه قرار دارند شل نموده و دینام را به سمت بیرونی موتور حرکت دهید . بعد از انجام تنظیمات مجددا” پیچهاي نگهدارندة دینام را بمقدار 27Nm سفت کنید.

مهم : هنگامی که دینام را بوسیلۀ اهرم به سمت بیرون موتور فشار میدهید فقط به پوستۀ قسمت جلوي دینام فشار وارد کنید و از وارد کردن فشار به سمت عقب پوستۀ دینام خودداري کنید . زیرا ممکن است موجب آسیب دیدن دینام شود.

مجموعۀ کمپرسور تهویۀ هوا ( در صورت نصب ) 75hp
براي تنظیم صحیح میزان سفتی تسمه کمپرسور هنگامی که در نقطه اي در وسط آن بوسیلۀ دست فشار وارد می کنید می زان بازي و ا نحراف آن باید 13mm-19 باشد.

مجموعۀ کمپرسور هواي سیستم تهویه
تسمه محرك کمپرسور ( 1) را میتوانید با چرخاندن بازوي هرزگرد ( 2) تنظیم کنید . پیچ نگهدارندة بازوي هرزگرد را شل کنید و آن را تنظیم کنید تا میزان لقی و انحراف تسمه 16mm شود

فیلترهاي هواکش موتور
صافی بیرونی ( اولیه ) را بیرون آورده و آن را بصورتی که توضیح داده میشود تمیز کنید . صافی ( 1) را در هر 300 ساعت یا پس از پنج بار تمیز کردن آن بشویید . هریک از دو وضعیت فوق زودتر اتفاق افتاد .مجراي کوچکی را که در انتهاي ( کف) صافی است آب بندي کنید و سپس آن را کاملا” داخل محلول آب گرم و مواد تمیز کنندة بدون کف فرو ببرید ( قرار دهید).

در حالیکه قسمت بالا و باز صافی از آب قرار گرفته است اجازه دهید که صافی حداقل مدت 15 دقیقه در داخل آب بماند تا کاملا” خیس شود . بعد از خیس شدن کامل صافی آن را در داخل آب به آرامی تکان دهید . دقت کنید که آب کثیفی که در قسمت بیرون صافی قرار دارد در اثر حرکت صافی به داخل آن پاشیده نشود .
مهم :هرگز از گازوئیل ، بنزین ، مواد حلال و یا آب داغی که نتوانید دست خود را داخل آن قرار دهید استفاده نکنید . زیرا موجب آسیب رسیدن به صافی خواهد شد .فقط از مواد پاك کنندة بدون کف و آب گرم براي تمیز کردن صافی استفاده کنید .
صافی را داخل آب تمیز بشویید اجازه دهید که آب از قسمت داخلی به سمت بیرون آن حرکت کند . در صورت استفاده از شیلنگ فشار آب زیاد نباشد.حالت چکیدن آرام آب براي انجام این کار کافی است کاغذ صافی را خراب نخواهد کرد.

مهم : براي خشک کردن صافی از حرارت و یا هواي فشرده استفاده نکنید و یا قبل از خشک شدن کامل صافی آن را نصب نکنید زیرا موجب سوراخ شدن و پارگی صافی خواهد شد.
توصیه میشود که در زمان انجام سرویس از یک صافی جدید استفاده کرده و صافی شسته شده را در سرویس دورة بعد مورد استفاده قرار دهید.پس از خشک شدن کامل صافی با قرار دادن یک لامپ روشن در داخل صافی آن را از نظر خرابی کاغذ مربوطه بازدید کنید . اگر به اندازة سر سوزنی نور از داخل صافی قابل رؤیت باشد یا به نظر برسد که ضخامت کاغذهاي صافی نازك شده است نباید آن را مورد استفاده قرار دهید.
اگر کاغذ صافی داراي حالت چین خوردگی است ، فلز پوس تۀ صافی کج شده است و یا واشر آن شل و یا خراب شده است در اینگونه مواقع نیز باید صافی را تعویض و از صافی جدید استفاده کنید.

فیلتر هواي اتاق یا فیلتر سیستم تهویۀ هوا ( اختیاري)
قبل از سرویس کردن فیلتر هواي اتاق ، فن را خاموش کنید و یکی از دربها و همۀ پنجره هاي اتاق را ببندید در صورت ناچاري درب دیگر را نیز ببندید زیرا بعلت فشاري که از پشت وارد میشود ، آشغالهایی که بصورت آزاد در قسمت پشت فیلترها قرار گرفته اند از محل خود خارج میشوند . چنانچه فیلتر خراب شده است آن را تعویض کنید .

توجه : در شرایط آب و هوایی مرطوب مانند آنچه را در اغلب صبحگاهان اتفاق میافتد قبل از سرویس کردن فیلترهاي اتاق فن را روشن نکنید . فیلتر را بیرون بیاورید و آن را تمیز کنید.

فیلترها را در 300 ساعت بشویید و چنانچه شرایط محیط کار آلودگی زیاد دارد این کار را زودتر انجام دهید. براي شستشوي صافی آن را بمدت 15-10 دقیقه داخل محلول پاك کنندة ملایم و آب گرم قرار دهید.سپس آب اضافی داخل صافی را با تکان دادن صافی گرفته و در حالیکه سمت بیرونی صافی ( سمت تمیز شده) به طرف بالا قرار گرفته است اجازه دهید که در دماي طبیعی کاملا” خشک شود .
توجه : براي خشک کردن صافی از حرارت و یا هواي فشرده استفاده نکنید و یا قبل از خشک شدن کامل صافی آن ر ا نصب نکنید . توصیه میشود که در زمان انجام سرویس از یک صافی جدید استفاده کرده و صافی شسته شده را در سرویس دورة بعد مورد استفاده قرار دهید .داخل محفظۀ هر یک از فیلترها را با پارچۀ مرطوب بدون پرز تمیز کرده و صافی ها را نصب کنید .

سرد کنندة سیستم تهویۀ هوا
براي اطمینان از عملکرد تهویۀ هوا با حداکثر کارآیی ، کلیۀ ذرات و آشغال بین رادیاتور موتور و سرد کنندة هوا را تمیز کنید . این عمل انتقال حرارت سرد کننده را در وضعیت مطلوب قرار میدهد .پیچ هاي نگهدارندة سرد کننده را باز کنید و براي تمیز کردن ، آن را به سمت بالا حرکت دهید.

فیلتر هواکش موتور
( صافی اولیه ( بیرونی ) را تعویض کنید ( صافی کهنه را نابود کنید.مهم : به صافی داخلی دست نزنید مگر آنکه خراب و یا کثیف شده باشد .داخل پوستۀ فیلتر هوکش را با احتیاط کامل به نحوي که به صافی داخلی آسیبی وارد نشود و با استفاده از پارچۀ مرطوب بدون پرز تمیز کنید . یک فیلتر بیرونی ( اولیه ) جدید جایگزین فیلتر قبلی کنید .

بازدید لقی سوپاپهاي موتور
صحیح بودن میزان لقی سوپاپهاي موتور خیلی مهم است . پیچهاي نگهدارندة درپوش سوپاپها را باز کنید و در پوش را با دقت بردارید.براي بازدید لقی سوپاپها ، میل لنگ را در جهت موافق عقربۀ ساعت بنحوي بچرخانید که سوپاپهایی که ذیلا” مشخص شده اند کاملا” باز شده و سپس سوپاپهاي دیگر را تنظیم کنید.

سوپاپهایی که باید باز شوند.              سوپاپهایی که باید تنظیم شوند.

سوپاپ یک هوا سوپاپ سه دود              سوپاپ دو دود سوپاپ چهار هوا     

سوپاپ سه هوا سوپاپ چهار دود            سوپاپ یک دود سوپاپ دو هوا

سوپاپ دو دود سوپاپ چهار هوا            سوپاپ یک هوا سوپاپ سه دود

سوپاپ یک دود سوپاپ دو هوا              سوپاپ سه هوا سوپاپ چهار دود

لقی سوپاپ هوا در حالت سرد = 0.30+1-0.05mm

لقی سوپاپ دود در حالت سرد = 0.35+1-0.05mm

آچار فیلتر ( 1) را بین ساق هر یک از سوپاپ ها و اسبک مربوطه قرار داده و با چرخاندن پیچ 64 گوشتی میزان لقی را تنظیم کنید.

 

فیلتر تنفسی روي درپوش موتور ( در صورت نصب )
واشر لاستیکی ( 1) را از داخل مجراي روي درپوش م وتور بردارید و فیلترهاي ( 2) را بیرون آورده و آن را کنار بگذارید .یک فیلتر جدید داخل در پوش قرار دهید . براي این کار فیلتر را خم کرده و آن را داخل مجراي در پوش قرار داده و سپس خم آن را باز کنید.مطمئن شوید که فیلتر بنحو صحیح در جاي خود قرار گرفته و شکسته نشده باشد . واشر مربوطه را نیز جا بزنید در صورتی که واشر خراب شده باشد آن را تعویض کنید . مواظبت کنید که فیلتر تنفسی فشرده یا شکسته نشده باشد . درپوش موتور را با استفاده از یک واشر جدید نصب کنید.

فیلتر روغن هیدرولیک :
فیلتر هیدرولیک ( از نوع فیلترهاي خود پیچ است ) در داخل و سمت چپ شاسی اصلی در نزدیکی اکسل عقب نصب گردیده است . براي باز کردن فیلتر ، پوستۀ آن را برخلاف جهت عقربۀ ساعت بچرخانید و پس از بازشدن آن را از بین ببرید.

فیلتر هیدرولیک
مهم: اگر قسمت ورودي فیلتر هیدرولیک کثیف بنظر میرسد و یا ذراتی در آنجا مشاهده میشود قسمت خروجی تانک هیدرولیک را بازدید کنید . چنانچه در این قسم ت گرفتگی بوجود آید موجب ایجاد خلاء در پمپ هیدرولیک میشود . بمنظور داشتن سیستم هیدرولیکی تمیز همیشه تعویض فیلتر آن را بنحوي که توصیه شده است انجام دهید . از فیلترهاي جایگزین و غیر استاندارد استفاده نکنید . زیرا ممکن است ذرات فرساینده ( پلیسه ها) وارد سیستم شده و موجب خرابی سیستم گردند.
قبل از نصب فیلتر لایۀ نازکی از روغن روي واشر آن بمالید و فیلتر را در جهت موافق عقربۀ ساعت بچرخانید و فیلتر را با دست سفت کنید تا روي نش یمنگاه خود قرار بگیرد و سپس باندازة یک دور و نیم دیگر آن را سفت کنید و یا طبق دستورالعملی که روي پوستۀ فیلتر نوشته شده است عمل کنید.

روغن هیدرولیک :
( قسمت لودر و بکهو را در وضعیت حمل و نقل قرار داده و با استفاده از شیشۀ چشمی ( 3 سطح روغن هیدرولیک را بازدید کنید . در صورت نیاز از طریق درپوش پر کردن ( 1) و با استفاده از نوع روغنی که توصیه شده است مخزن را پر کنید . براي هواگیري سیستم ، سیستم لودر بکهو را مورد استفاده قرار داده و مجددا” سطح روغن تانک را بازدید کنید .

سیستم سوخت داراي پمپ برقی 108hp

پمپ ( 1) یک مجموعۀ برقی است که در قسمت بالاي فیلتر سوخت نصب شده و با قرار دادن سوئیچ در وضعیت روشن ، سریعا” فعال شده و بنابراین بصورت خودکار عمل میکند.
مهم : موتورهاي سري جدید شدیدا” با توجه به درجه بندي سوخت و شرایط محیطی تحت کنترل هستند . تحت هیچ شرایطی هیچیک از اجزاي سیستم سوخت نباید دچار گرفتگی شود و در صورت وجود هرگونه مشکلی سریعا با نمایندگی مجاز خود مشورت کند . در هنگام نداشتن و یا کمبود سوخت کافی براي تزریق ، قبل از شروع کار مجدد سیستم را باید هواگیري کنید.

مهم : مطمئن شوید که به مقدار کافی سوخت داخل تانک وجود دارد و همۀ اتصالات سیستم سفت هستند .
براي هواگیري سیستم اتصال ورودي سوخت ( 2) را شل کنید و اجازه دهید که هواي سیستم خارج شود . هنگامی که هواي سیستم کاملا ” تخلیه و گازوئیل بدون هوا خارج شد ، اتصال را سفت کرده و موتور را روشن کنید.

روش تغذیه ( پر کردن اولیه ) سیستم سوخت :
( مطمئن شوید که رسوبات داخل استکانی اولیه تمیز شده و پیچ هواگیري ( 3 که در قسمت بالاي استکانی قرار دارد کاملا” سفت شده باشد . اگر این پیچ شل باشد سیستم هرگز کار نخواهد کرد . زیرا مجراي مکش پمپ برقی در این مسیر قرار گرفته است . مهم :چنانچه در هنگام تغذیه سیستم پیچ هواگیري ( 4) باز باشد پمپ برقی سوخت دچار اشکال دائمی خواهد شد.

پیچ هواگیري ( 4) را که روي فیلتر قرار دارد دو دور کامل چرخانده و آن را بمنظور باز کردن کامل دریچه سوخت بطور کامل باز کنید .
بمنظور فعال کردن پمپ برقی سوخت ، سوئیچ را در وضعیت روشن قرار دهید و اجازه دهید که سیستم تغذیه شود . بعد از تقریبا” یک دقیقه بایستی سوخت بدون حباب هوا در قسمت پیچ هواگیري مشاهده شود . چنانچه پس از 1.5 دقیقه هواگیري سوخت کاملا” انجام نگرفت سوئیچ را خاموش کرده و تانک سوخت را از نظر داشتن سوخت کافی و همچنین کلیۀ اتصالات را از نظر نشتی هوا بازدید کنید.
مجدد ا”عمل تغذیه را تا تکمیل کار از سر بگیرید . هنگامی که گازوئیل بدون حباب هوا از پیچ هواگیري خارج شد سوئیچ را در وضعیت خاموش قرار داده و 1.4-1.6 کاملا” سفت کنید. Nm پیچ هواگیري را با گشتاوري معادل در حالیکه اهرم گاز در وضعیت دور آرام قرار گرفته است موتور را روشن کرده و سیستم را از نظر وجود نشتی بازدید کنید .

فیلتر سوخت

فیلتر ( 1) را باز کنید و آن را از بین ببرید . یک فیلتر جدید نصب نموده و آن را آن را ¾ با دست سفت کنید تا در محل خود قرار گرفته و نهایتا بمقدار سفت کنید و یا طبق دستورالعملی که روي پوستۀ فیلتر نوشته شده است عمل کنید.
توجه : براي تمیز کردن فیلتر و محل نصب آن از پارچۀ مندرس استفاده نکنید زیرا احتمال کثیف شدن آن وجود دارد .
توجه : قطعا” در هنگام تعویض فیلتر بایستی از فیلتر مناسب استفاده شود. زیرا استفاده از قطعات نامناسب موجب بروز اشکالات جدي در سیستم تزریق خواهد شد .

روغن گیربکس ( مکانیکی )
هنگامی که در محل مسطحی قرار دارد و روغن گیربکس نیز گرم است در پوش ( 1) را باز کرده و روغن گیربک س را داخل ظرف مناسبی تخلیه کنید . پس از تخلیه کامل روغن مجددا” درپوش را نصب کنید.

فیلتر روغن گیربکس و صافی روغن ( در صورت نصب )
فیلتر روغن ( 1) را که در قسمت بالا و سمت چپ گیربکس نصب شده است باز کرده و از بین ببرید .لایۀ نازکی از روغن روي واشر فیلتر جدید مالیده و فیلتر را بادست سفت کنید تا دور مجددا” آن را سفت کنید .
توري ( صافی ) روغن
توري (صافی ) روغن گیربکس را که در قسمت کف و سمت راست گیربکس قرار دارد بایستی بیرون بیاورید و تمیز کنید . پیچهاي اتصال درپوش نگهدارنده صافی را باز کرده و صافی را از محفظه آن بیرون بیاورید و تمیز کنید . به منظور تمیز کردن ذرات و رسوبات داخل صافی آن را با مواد ضد چربی مناسب شستشو دهید.

سطح روغن گیربکس
طبق روش ذیل و از طریق لولۀ سیخ روغن که در سمت راست بدنۀ موتور قرار گرفته است ، گیربکس را با نوع روغنی که توصیه شده است به مقدار تقریبی ( 3.7 گالن انگلیسی)
18 پر کنید.
هنگامی که درجه حرارت روغن گیربکس در وضعیت نرمال کاري قرار دارد و در حالیکه موتور در وضعیت دور آرام است و اهرمهاي تغییر دندة سرعت و تعویض جهت در وضعیت خلاص قرار گرفته باشند با استفاده از سیخ روغن ( 1) سطح روغن گیربکس را بازدید کنید.در صورت نیاز روغن آن را اضافه نموده و مطمئن شوید که سطح روغن بین دو علامت حداقل و حداکثر که روي سیخ روغن مشخص مشخص است قرار بگیرد.گیربکس را فعال کرده و آن را از نظر نشتی بازدید کنید و مجددا سطح روغن را بازدید نموده و در صورت نیاز روغن بیشتري به آن اضافه کنید .
توجه : هنگام بازدید سطح روغن سیخ روغن باید کاملا ” داخل لولۀ مربوطه قرار گرفته باشد.

روغن گیربکس ( گیربکس اتوماتیک)
هنگامی که ماشین در محل مسطحی قرار دارد و روغن گیربکس نیز گرم است درپوش تخلیه ( 1) را باز کرده و روغن گیربکس را داخل ظرف مناسبی تخلیه کنید . پس از تخلیه کامل روغن مجددا”درپوش را نصب کنید.

فیلتر روغن گیربکس
فیلتر روغن ( 1) را که در سمت راست گیربکس قرار دارد باز کرده و از بین ببرید . لایۀ نازکی از روغن روي واشر فیلتر جدید مالیده و فیلتر را بادست سفت کنید تا در محل نشیمنگاه خود قرار بگیرد سپس بمقدار ¾  دور مجددا” آنرا سفت کنید .

بازدید سطح روغن گیربکس :
طبق روش ذیل و از طریق لولۀ سیخ روغن که در سمت راست بدنۀ موتور قرار گرفته است، گیربکس را با نوع روغنی که توصیه شده است به مقدار تقریبی Lit18 پر کنید.

هنگامی که درجه حرارت روغن گیربکس در وضعیت نرمال کاري قرار دارد و در حالیکه موتور در وضعیت دور آرام است و اهرمهاي تغییر دندة سرعت و تعویض جهت در وضعیت خلاص قرار گرفته باشند با استفاده از سیخ روغن ( 1) سطح روغن گیربکس را بازدید کنید.
در صورت نیاز روغن آن را اضافه نموده و مطمئن شوید که سطح روغن بین دو علامت حداقل و حداکثر که روي سیخ روغن مشخص مشخص است قرار بگیرد .گیربکس را فعال کرده و آن را از نظر نشتی بازدید کنید و مجدد ا” سطح روغن را بازدید نموده و در صورت نیاز روغن بیشتري به آن اضافه کنید .
توجه : هنگام بازدید سطح روغن سیخ روغن باید کاملا ” داخل لولۀ مربوطه قرار گرفته باشد.

شیرهاي یکطرفۀ بکهو ( در صورت نصب)
ممکن است بوم واستیک ماشین به شیرهاي یکطرفه مربوط به ترکیدن شیلنگ مجهز شده باشند . در صورتیکه اینگونه شیرها در مسیر نصب شده باشند . لازم است که در هر سال دوبار روغن جمع شده در داخل پوستۀ شیر را تخلیه کنید .
در حالیکه موتور خاموش است و بوم استیک روي زمین قرار گرفته اند با حرکت دادن اهرم هاي کنترل به همۀ وضعیت ها ( همۀجهات) فشار سیستم هیدرولیک را تخلیه کنید.

وقتی که فشار سیستم هیدرولیک به صفر رسید با قرار دادن یک ظرف مناسب در زیر پوستۀ شیر و بازکردن درپوش ( 1) که در انتهاي شیلنگ برگشتی قرار دارد روغن داخل پوسته را تخلیه کنید .کلیۀ ذرات روغن را که پاشیده شده اند تمیز کرده و مجددا درپوش شیلنگ را نصب کنید.

هر 1200 ساعت یا هر یکسال
بازدیدهایی که قبلا توضیح داده شده اند بعلاوة آنچه را ذیل اشاره شده است انجام دهید .

سوزنهاي پاشش سوخت 75hp IVECO

هشدار:چنانچه روغن هیدرولیک یا سوخت دیزلی تحت فشار ، آزاد گردد میتواند در پوست بدن نفوذ کرده و موجب مصدومیت جدي شود . تنظیمات یا اصلاحات هر یک از تجهیزات سیستم سوخت بدون توجه به مشخصات فنی ارائه شده موجب تعلیق گارانتی ماشین میشود .
از دست خود براي بازدید نشتی ها استفاده نکنید.براي یافتن نشتی ها از یک قطعه مقوا و یا یک برگ کاغذ استفاده کنید.قبل از جدا کردن یا وصل کردن اتصالات سیستم سوخت ، موتور را خاموش کرده و فشار سیستم را تخلیه کنید .
قبل از روشن کردن موتور یا تحت فشار قرار دادن سیستم اتصالات را سفت کنید .

سطوح اطراف سوزنهاي پاشش سوخت را تمیز کنید و پیچهاي مجرایی را باز کنید. واشرهاي مسی دو طرف اتصالات لولۀ برگشتی و پیچهاي مجرایی را کنار بگذارید . ( آنها را مجددا استفاده نکنید ) . مهره هاي نگهدارنده را باز کنید و لوله هاي خطوط فشار سوخت را از سوزنهاي پاشش جدا کنید.پس از بازکردن پیچهاي نگهدارندة ( 1) سوزنها را بیرون بیاورید . واشرهاي مسی آب بندي کنندة ( 2) را که روي هر یک از سوزنها قرار گرفته و واشرهاي نمدي گردگیر ( 3) آنها را بیرون آورده و کنار بگذارید . ( قابل استفاده مجدد نمیباشند) .
اگر مجموعۀ سوزنهاي یدکی بزودي در دسترس شما قرار نمیگیرد . بمنظور جلوگیري از ورود گرد و خاك کلی ۀ نقاط باز شده و مجراهاي سوزنها در روي سرسیلندر را به روش مناسب بپوشانید .
با استفاده از واشرهاي مس و گردگیرهاي نمدي جدید سوزنهاي تعویضی را جایگزین نموده و پیچهاي نگهدارندة آنها را بطور مساوي و بمقدار 22Nm سفت کنید.

با استفاده از واشرهاي مسی جدید براي هر طرف پیچهاي مجرا دار ، لوله هاي خطوط برگشتی را مجددا وصل کرده و پیچهاي نگهدارندة آنها را بمقدار 8Nm سفت کنید.

لوله هاي مسیر فشار را به پمپ پاشش سوخت وصل نموده و مهره هاي اتصال آنها را بمقدار 24Nm سفت کنید.بعد از نصب سوزنها و لوله ها سیستم را تغذیه کنید .
سوزنهایی را که از روي موتور باز کرده اید توسط نمایندة مجاز سرویس کرده و براي استفادة مجدد در دورة 1200 ساعت بعدي نگهداري کنید.

سوزنهاي پاشش سوخت 108hp

هشدار: چنانچه روغن هیدرو لیک یا سوخت دیزلی تحت فشار ، آزاد گردد میتواند در پوست بدن نفوذ کرده و موجب مصدومیت جدي شود . تنظیمات یا اصلاحات هر یک از تجهیزات سیستم سوخت بدون توجه به مشخصات فنی ارائه شده موجب تعلیق گارانتی ماشین میشود.

  • از دست خود براي بازدید نشتی ها استفاده نکنید . براي یافتن نشتی ها از یک قطعه مقوا و یا یک برگ کاغذ استفاده کنید.
  • قبل از جدا کردن یا وصل کردن اتصالات سیستم سوخت ، موتور را خاموش کرده و فشار سیستم را تخلیه کنید.
  • قبل از روشن کردن موتور یا تحت فشار قرار دادن سیستم اتصالات را سفت کنید.
  • سطوح اطراف سوزنهاي پاشش سوخت را تمیز کنید و پیچهاي مجرایی را باز کنید.
  • . واشرهاي مسی دو طرف اتصالات لولۀ برگشتی و پیچهاي مجرایی را کنار بگذارید . ( آنها را مجددا” استفاده نکنید )
  • مهره هاي نگهدارنده را باز کنید و لوله هاي خطوط فشار سوخت را از سوزنهاي پاشش جدا کنید.

بیرون آوردن سوزنهاي پاشش
پس از بازکردن پیچهاي نگهدارندة ( 1) سوزنها را بیرون بیاورید . واشرهاي مسی آب ب ندي کنندة ( 2) را که روي هر یک از سوزنها قرار گرفته و واشرهاي نمدي گردگیر ( 3) آنها را بیرون آورده و کنار بگذارید ( قابل استفاده مجدد نمیباشند) .
اگر مجموعۀ سوزنهاي یدکی بزودي در دسترس شما قرار نمیگیرد . بمنظور جلوگیري از ورود گرد و خاك کلی ۀ نقاط باز شده و مجارهاي سوزنها در رروي سرسیلندر را به روش مناسب بپوشانید.با استفاده از واشرهاي مس و گردگیرهاي نمدي جدید سوزنهاي تعویضی را جایگزین نموده و پیچهاي نگهدارندة آنها را بطور مساوي و بمقدار 22Nm سفت کنید.

بااستفاده از واشرهاي مسی جدید براي هر طرف پیچهاي مجرا دار ، لوله هاي خطوط برگشتی را مجددا وصل کرده و پیچهاي نگهدارندة آنها را بمقدار 8Nm سفت کنید.

لوله هاي مسیر فشار را به پمپ پاشش سوخت وصل نموده و مهره هاي اتصال آنها را بمقدار 24Nm سفت کنید.بعد از نصب سوزنها و لوله ها سیستم را تغذیه کنید .سوزنهایی را که از روي موتور باز کرده اید توسط نمایندة مجاز سرویس کرده و براي استفادة مجدد در دورة 1200 ساعت بعدي نگهداري کنید.

فیلتر روغن سیستم هیدرولیک
هنگامی که درجۀ حرارت روغن در دماي معمول کاري میباشد ، ماشین را در محل مسطحی قرار داده و باکت لودر را روي زمین و بوم بکهو را در وضعیت حمل و نقل قرار دهید . سپس فیلتر ( 1) را باز کرده و کنار بگذارید ( قابل استفاده مجدد نمیباشد ).
توجه: هنگامی که فیلتر روغن سیستم هیدرولیک ر ا باز کرده اید و یا زمانی که روغن سیستم را تخلیه کرده اید ، موتور را روشن نکنید . زیرا موجب آسیب جدي پمپ هیدرولیک خواهد شد .
لایۀ ناز کی از روغن روي واشر فیلتر جدید مالیده و فیلتر را بادست سفت کنید تا دور مجددا” آنرا سفت کنید و ¾ در محل نشیمنگاه خود قرار بگیرد سپس بمقدار یا طبق دستورالعملی که روي بدنۀ فیلتر نوشته شده است عمل کنید.

مجموعۀ صافی تانک هیدرولیک
هنگامی که روغن تانک هیدرولیک را تخلیه کرده اید درپوش و صافی ( 1) را باز کرده و آن را داخل یک محلول ضد چرب ی شستشو کرده و با فشار هوا آن را خشک کرده و مجددا” نصب کنید .
صافی مکشی ( 3) در داخل تانک هیدرو لیک قرار دارد و بوسیلۀ بازکردن پیچها و درپوش ( 4) در دسترس قرار میگیرد . در صورت نیاز درپوش را باز کرده و صافی را تمیز یا تعویض کنید .
هنگامی که صاف ی را بیرون آورده اید از محل درپوش داخل تانک را از نظر وجود آشغال و یا هرگونه ذرات بزرگ بازدید کنید .
سطح درپوش و محل نشیمنگاه آن را در روي بدنۀ تانک تمیز کرده و با استفاده از واشر آب بندي جدید درپوش را مجدد ا” نصب کرده و پیچهاي نگهدارندة آن را به مقدار 22Nm سفت کنید.

سیستم را با استفاده از نوع روغنی که توصیه شده است پر کرده و با راه اندازي لودر و بکهو هواي داخل سیستم را خارج کنید . مجددا” سطح روغن تانک را بازدید کنید.

روغن دیفرانسیل اکسل جلو ( فقط اکسل هاي چهار چرخ محرك) :
درپوش تخلیه ( 1) را باز کنید و روغن را داخل ظرف مناسبی تخلیه کنید.پس از تخلیه کامل روغن مجددا” درپوش تخلیه را نصب کرده و درپوش بازدید و پرکردن (2) را بازدید کنید .
دیفرانسیل را با استفاده از نوع روغنی که توصیه شده است پر کنید تا روغن از لبۀ درپوش بیرون بریزد .درپوش را مجددا” نصب کنید . براي اطلاع از نوع روغن به بخش مشخصات مراجعه کنید.

روغن توپی چرخ اکسل جلو ( فقط ماشینهاي چهار چرخ محرك ) :
ماشین را در محلی مسطح بنحوي متوقف کنید که درپوش را بازدید و پرکردن تخلیه ( 1 ) مربوط به چرخ جلو سمت چپ در پایین ترین نقطه قرار بگیرد . درپوش را بازکنید و روغن را داخل ظرف مناسبی تخلیه کنید و ماشین را حرکت داده تا درپوش ( 1) در وضعیت موازي با سطح زمین قرار بگیرد و با استفاده از نوع روغنی که توصیه شده است محفظۀ توپی را پر کنید تا زوغن از مجراي دریچه بیرون بیاید .

روغن اکسل عقب ( مدل استاندارد)
هنگامی که روغن اکسل در دماي معمول کاري است و ماشین نیز در محل مسطحی قرار گرفته است ، درپوش تخلیه ( 1) را که در زیر اکسل قرار دارد و همچنین درپوش هاي پرکردن ( 2) را باز کنید و روغن اکسل را داخل ظرف مناسبی تخلیه کنید . پس از تخلیه کامل روغن درپوش تخلیه را مجددا” نصب کنید .
درپوش بازدید سطح روغن ( 3) را باز کنید و از طریق درپوش پرکردن ( 2) روغن به ( اکسل اضافه کنید تا سطح روغن به لبۀ مجراي بازدید روغن برسد . درپوشهاي ( 2,3) مجدد ا” نصب کنید . از نوع روغنی که توصیه شده است استفاده کنید . اکسل را زیاد پر نکنید.

روغن اکسل عقب ( چهار چرخ قابل فرمان گیري ):
درپوش بازدید و پرکردن روغن ( 1) را باز کنید و مطمئن شوید که سطح روغن تا لبۀ مجراي درپوش رسیده باشد . در صورت نیاز از طریق همان درپوش روغن به آن اضافه کرده و مجددا” درپوش را نصب کنید.

صافی داخلی فیلتر هواکش موتور
صافی بیر ونی ( 1) را همانگونه که قبلا ” توضیح داده شده است تعویض کنید . همچنین صافی داخلی ( 2) را باید در هر 1200 ساعت کارکرد یا هر سال تعویض کنید .هریک از دو حالت فوق زودتر فراهم شد.

فیلترهاي هواي اتاق
فیلتر را همانگونه که قبلا ” توضیح داده شده است بیرون آورده و آنها را کنار بگذارید (قابل استفادة مجدد نمیباشند ) قسمتهاي داخلی هریک از محفظه هاي محل نصب فیلترها را بوسیلۀ پارچۀ مرطوب و بدون پرز تمیز کرده و فیلترهاي جدید را جایگزین فیلترهاي قبلی کنید.

فیلترهاي سیستم تهویه هواي اتاق
فیلترها را همانگونه که قبلا ” توضیح داده شده است بیرون آورده و کنار بگذارید ( قابل استفاده مجدد نمیباشند ).قسمتهاي داخلی هر یک از محفظه هاي محل نصب فیلترها را بوسیلۀ پارچۀ مرطوب و بدون پرز تمیز کرده و فیلترهاي جدید را جایگزین فیلترهاي قبل کنید .

در هر دورة یکساله و یا در هر 1200 ساعت کارکرد نقطۀ اتکاء در چرخش پدال ترمز را گریسکاري کنید . با استفاده از یک گریس پمپ و با تزریق گریس جدید بنحوي که گریسهاي قبلی کاملا” بیرون بیایند و گریس جدید از دو طرف یاتاقانهاي مشخص شود ، پدال را گریسکاري کرده و کلیه گریسهاي را که بیرون آمده اند تمیز کنید .

هر 2400 ساعت یا هر دو سال

شیلنگ قسمت پایین رادیاتور را باز کرده و آب رادیاتور را تخلیه کنید . ( شکل 96 ) براي تسریع در تخلیه آب درب تانک انبساط را بردارید.
هشدار:
سیستم خنک کننده تحت فشار است لذا هنگامی که درجۀ حرارت موتو ر زیاد است براي بازکردن درب رادیاتور دقت و مواظبت لازم را بعمل آورید . از تماس مایع خنک کننده با پوست بدن جلوگیري کنید . از پیش گیریها و دستورالعملهایی که روي ظروف محتوي ضد یخ و مواد خنثی کننده نوشته شده است پیروي کنید .
مهم : اگر مایع خنک کنندة اي که توصیه شده است قابل دستیابی نمیباشد از مایع خنک کنندة نامناسب استفاده FW براي کارکردهاي سنگین باضافه یک مادة خنثی کننده از قبیل 15 کنید و مطابق دستورالعملی که روي ظروف آنها نوشته شده است عمل کنید.

براي جلوگیري از تشکیل حبابهاي هوا همیشه سیستم خنک کننده را به آرامی پر کنید.موتو ر را روشن کنید تا به درجۀ حرارت عادي کاري برسد و مایع خنک کننده کاملا ” به جریان افتاده و ضد یخ آن مخلوط شود .
مهم : موتور را هرگز بدون آب روشن نکنید و هنگامی که درجۀ حرارت موتور زیاد است هرگز به سیستم خنک کنندة آن آب سرد و یا محلول خنک کننده سرد اضافه نکنید.

تخلیۀ کامل مایع خنک کننده
براي تخلیۀ کامل رادیاتور شیري را که در قسمت پایین و سمت راست رادیاتور قرار گرفته و یا شیلنگ پایینی ( خروجی) رادیاتور را باز کنید . براي سریع خالی شدن رادیاتور ، درب تانک انبساط را نیز باز کنید .
هشدار : سیستم خنک کننده تحت فشار است . لذا هنگامی که درجۀ حرارت موتور زیاد است براي بازکردن درب رادیاتور دقت و مواظبت لازم را بعمل آورید . از تماس مایع خنک کنندة با پوست بدن جلوگیري کنید . از پیش گیریها و دستورالعملهایی که روي ظروف محتوي ضد یخ و مواد خنثی کننده نوشته شده است پیروي کنید.

مهم:براي اطلاع از مایع خنک کننده و مواد روانکاري توصیه شده به بخش مشخصات که در پشت جلد این کتاب آمده است مراجعه کنید . اگر مایع خنک کننده اي که توصیه شده است قابل دستیابی نمیباشد از مایع خنک کنندة مناسب براي استفاده کنید FW کارکردهاي سنگین باضافه یک مادة خنثی کننده از قبیل 15 و مطابق دستورالعمل که روي ظروف آنها نوشته شده است عمل کنید .
براي جلوگیري از تشکیل حسابهاي هوا همیشه سیستم خنک کننده را به آرامی پرکنید.موتور را روشن کنید تا به درجه حرارت عادي کاري برسد و مایع خنک کننده کاملا به جریان افتاده و ضدیخ آن مخلوط شود.

تعمیرات عمومی
تنظیمات ترمز پارکینگ
براي تنظیمات ترمز پارکینگ مهرة تنظیم داخلی ( 1) را سفت کنید تا کفشک هاي ترمز دقیقا با سطح دیسک ترمز تماس حاصل نمایند . در این وضعیت مهره هاي دو طرف مجموعۀ کفشکها را سفت کنید تا مجموعه را در حالت تنظیم شده قفل کند .
حرکت ( بازي) آزاد کابل ترمز پارکینگ را میتوانید با چرخاندن مفصل ( 2) که در انتهاي کابل ترمز پارکینگ و در محل اتصال آن به گیربکس قرار گرفته و بوسیلۀ یک پین اتصال سریع به گیربکس وصل شده است ، تنظیم کنید .براي تنظیم ترمز پارکینگ اهرم آن را کاملا ” به سمت بالا کشیده و در حالت درگیر قرار دهید بطوري که شیار ( دندة) چهارم درگیر شده باشد.

ترمز پایی
مخزن روغن ترمز زیر ستون فرمان و زیر درپوش ( 1) نصب شده است .سطح روغن ترمز در مخزن با استفاده از یک چراغ هشدار مشخص میشود و چنانچه سطح روغن به کمتر از مقدار ایمنی برسد چراغ مزبور روشن خواهد شد .اگر این چراغ در حین انجام کار روشن شود باید ماشین را سریع ا” متوقف نموده و علت روشن شدن آن را بررسی کنید .
براي آزمایش کردن چراغ هشدار درپوش ( 1) را براي دسترسی به مخزن ترمز بردارید و دکمۀ لاستیکی کوچکی را که روي درب مخزن قرار دارد فشار دهید . در چنین وضعیتی چراغ هشدار مربوطه که روي پانل کنترل قرار دارد باید روشن شود و اگر روشن نشود باید علت آن را بررسی کرده و مشکل آن را مرتفع کنید .
پدالهاي ترمز نیاز به تنظیم ندارند مگر هر دوسال یکبار که اقدام به تعویض روغن ترمز میکنید و یا در صورتی که سطح روغن ترمز کاهش یافته و یا نشتی در سیستم بوجود آید . سیلندرهاي ترمز را از نظر وجود علائم نشتی روغن بازدید کنید . مطمئن شوید که سطح روغن مخزن ترمز مرتبا طی دورة زمانی مربوطه بازدید میشود.

هشدار: مالکین ماشینها باید از هرگونه قوانین و مقررات محلی که براي آزمایش سیستم ترمز وضع میگردند آگاهی داشته باشند . بمنظور اطمینان از مطابقت با قوانین و مقررات و حفظ ایمنی خود سیستم ترمز را مرتب ا” بازدید و سرویس کن ید و در صورت بروز هرگونه اشکال با نمایندگی مجاز تماس حاصل نمایید.

لوله ها و شیلنگهاي هیدرولیک
بمنظور جلوگیري از هدر رفتن روغن و احتمال خرابی و وارد شدن آشغال به سیستم هیدرولیک هرگونه نشتی روغن را سریع ا” تعمیر کنید . هنگام بازدید سیستم جهت نشتی هاي هیدرولیک موتور را روشن و در وضعیت 1200-1500 دور در دقیقه قرار دهید .
چنانچه شیلنگها مکررا بوسیلۀ بریدن یا خراشیدگی ، بادکردن در قسمتهاي اتصالی و یا نشتی د اشتن خراب میشوند آنها را سریعا بازکرده و شیلنگ جدید جایگزین آنها کنید.

هشدار : کلیۀ اتصالات هیدرولیک را از نظر وجود نشتی بازدید کنید . چنانچه نشتی مشاهده میشود موتور را خاموش کرده و فشارهاي هیدرولیک را تخلیه کنید . هنگامی که سیستم هیدرولیک تحت فشار قرار دارد از سفت کردن اتصالات هیدرولیکی خودداري کنید.چنانچه قصد دارید لوله یا شیلنگ هیدرولیکی را تعویض کنید مراحل زیر را بایستی رعایت کنید .
اتصالات ( 1) را باز کرده و مجموعۀ شیلنگ یا لوله را باز کنید و سپس از اورینگ ( 2) را از داخل اتصالات بیرون آورده و کنار بگذارید . یک اورینگ جدید داخل اتصالات شیلنگ جدیدي که از قبل براي نصب در نظر گرفته اید جایگزین کنید . یک اورینگ جدید داخل اتصالات ( 1) جایگزین کنید و چنانچه لازم است براي نگهداشتن آن در جاي خود از گریس استفاده کنید.

براي سفت کردن اتصالات بمقدار مشخص شده از دو آچار مناسب همانگونه که در شکل نشان داده شده است استفاده کنید .
هنگام تعویض کردن یا نصب شیلنگ یا لوله هاي هیدرویلک مطمئن شوید که قطعا” همۀ اجزاء آنها تمیز و بدون آشغال باشند . کوتاهی در اطمینان از تمیز کردن قطعی موجب بروز نشتی در شیلنگ یا لوله پس از نصب آنها و یا وارد کردن آسیب به دیگر اجزاء سیستم هیدرولیک خواهد شد .براي اطمینان از عدم نشتی اتصالات بسیار مهم اسست که آنها را بیشتر از گشتاور لازم و یا کمتر از آن سفت کنید.

هنگامی که لوله یا شیلنگی را باز میکنید و یا هنگامی که سیستم هیدرولیک با فشار جو مرتبط میشود باید سیستم را هواگیري کنید . این کار از طریق روشن کردن موتور و قرار 1500-1200 دور در دقیقه و فعال کردن اهرمهاي کنترل لودر – دادن آن در وضعیت  و بکهو بمدت تقریبی 15 دق یقه ( بدون اینکه هیچگونه باري روي باکت قرار گیرد) و یا تا زمانی که هواي سیستم کاملا” تخلیه شود .
پس از هواگیري سیستم هیدرولیک ، باکت لودر را بصورت صاف روي زمین و بکهو را نیز در وضعیت حمل و نقل قرار داده و موتور را خاموش کنید . سپس سطح روغن تانک هیدرولیک را بازدید و در صورت نیاز به آن اضافه کنید.

تنظیمات جکهاي تعادل ( همۀ مدلهاي ماشین)
تنظیمات فرسودگی جکهاي تعادل را میتوانید با برد اشتن هر یک از شیمهایی که بوسیلۀ صفحۀ نگهدارنده در محل خود قرار گرفته اند بدست آورید .
در صورت لزوم یکی از شیمهارا برداشته و مجدد پیچهاي نگهدارنده را بمقدار 27Nm سفت کنید.

سیستم شارژ دینام
براي جلوگیري از آسیب رسیدن به اجزاء سیستم شارژ دینام پیشگیری هاي سرویسی زیر باید رعایت شوند .

  • در حین روشن بودن موتور هیچیک از اتصالات مدار شارژ ، شامل باتري را قطع و وصل نکنید.
  • بین هیچیک از اجزاي شارژ و زمین اتصال کوتاه برقرار نشود .
  • همیشه قبل از انجام عملیات جوشکاري و یا هنگام نصب هرگونه ادوات روي ماشین کابل اتصال زمین ( منفی) باتري را بازکنید.
  • هنگام شارژ باتري در روي ماشین و با استفاده از دستگاه شارژ باتري همیشه کابل ( 106) اتصال زمین ( منفی ) را از باتري باز کنید.

تنظیمات چرخهاي جلو ( همۀ مدلها )

زاویۀ تو – این چرخهاي جلو قبلا” تنظیم شده است و معمولا” نیاز به تنظیم مجدد ندارند . هر از چند گاهی به جهت اطمینان از درست بودن وضعیت آن باید مقدار آن را بازدید کنید

چنانچه زاویه نیاز به تنظیم دارد ، طبق مراحل ذیل عمل کنید:

مقدار زاویۀ را با اندازه گیر ي عرض سگدست در قسمت بالاي بین دو رینگ در سمت جلوي رینگ و قسمت بالاي بین دو رینگ در سمت عقب رینگ مشخص کنید .

مهرة قفلی ( 1) را که روي هریک از سگدستها قرار دارد شل کنید و مهرة شش گوش (2) را بوسیلۀ آچار بچرخانید تا تنظیم صحیح بدست آید . سپس مهرة Toe–in قفلی را سفت کرده و مقدار . Toe – in را مجددا” بازدید کنید.

نگهدارنده هاي فرمان ( چهار چرخ محرك)
چهار عدد پیچهاي قفل کننده نهایی فرمان ( 1) ، در هر طرف اکسل دو عدد نصب گردیده است . هر دو پیچهاي سمت عقب قابل تنظیم هستند و حداقل شعاع چرخش را کنترل میکنند . هر دو پیچهاي سمت جلو نیز قابل تنظیم هستند و براي جلوگیري از تماس تایرها با ماشین در هنگام چرخش کامل به سمت چپ و راست و در وضعیت قفل کامل در ماشینهایی که داراي اکسل کاملا” نوسان پذیر هستند باید آنها را تنظیم کنید.
براي تنظیم آنها ، مهرة قفلی ( 2) را شل کنید و پیچ قفل کننده ( 1) را براي کاهش زاویۀ فرمان گیري چرخها در جهت خلاف عقربۀ ساعت و براي افزایش زوایۀ فرمان گیري چرخها در جهت موافق عقربۀ ساعت بچرخانید .پس از انجام تنظیمات مجددا” مهرة قفلی آن را سفت کنید.

تنظیمات چرخ جلو 108hp
چرخهاي جلو قبلا” تنظیم شده است و معمولا” نیاز به تنظیم (Toe -in) زاویۀ تو- این مجدد ندارند . هر از چند گاهی به جهت اطمینان از درست بودن وضعیت آن باید مقدار آن را بازدید کنید .چرخهاي ماشین را باید در وضعیت معمول دو چرخ قابل فرمان گیري قرار داده و چرخها را در وضعیت مستقیم قرار دهید.

نگهدارنده هاي فرمان
چهار عدد پیچهاي قفل کننده نهایی فرمان ( 1) ، در هر طرف اکسل دو عدد نصب گردیده است . هر دو پیچه اي سمت عقب قابل تنظیم هستند و حداقل شعاع چرخش را کنترل میکنند . هر دو پیچهاي سمت جلو نیز قابل تنظیم هستند و براي جلوگیري از تماس تایرها با ماشین در هنگام چرخش کامل به سمت چپ و راست و در وضعیت قفل کامل در ماشینهایی که داراي اکسل کاملا” نوسان پذیر هستند باید آنها را تنظیم کنید.
براي تنظیم آنها ، مهرة قفلی ( 2) را شل کنید و پی چ قفل کننده ( 1) را براي کاهش زاویۀ فرمان گیري چرخها در جهت خلاف عقربۀ ساعت و براي افزایش زوایۀ فرمان گیري چرخها در جهت موافق عقربۀ ساعت بچرخانید .پس از انجام تنظیمات مجددا” مهرة قفلی آن را سفت کنید.

تعویض لامپ چراغهاي کار جلو و عقب :
براي دسترسی به لامپ چراغها پیچهاي نگهدارندة ( 1) را به آرامی بیرون بیاورید و شیشۀ چراغها را برداشته و لامپ را بیرون بیاورید . تعویض لامپ ها به روش بر عکس باز کردن آن انجام دهید .
توجه:اخیرا” در چراغهاي کار و چراغهاي جلو بیشتر از لامپهاي هالوژنی استفاده میشود . هرگز اینگونه لامپه ا را بادست لمس نکنید . زیرا در صورت روشن بودن اینگونه لامپها رطوبت
طبیعی موجود در پوست بدن موجب سوختن آنها خواهد شد . همیشه براي جابجایی اینگونه لامپها از پارچۀ تمیز یا دستمال کاغذي استفاده کنید.

تعویض لامپ چراغهاي جلو و راهنما
براي دسترسی به لامپ چراغهاي جلو ، چهار عدد پیچهاي نگهدارندة ( 1) را بیرون بیاورید و شیشۀ چراغها را برداشته و اتصالات لامپها را از پشت آنها باز کنید و سپس فنر نگهدارندة آنها را آزاد کرده و لامپها را بیرون بیاورید . براي بیرون آوردن لامپهاي چراغهاي بغل ، کاسه چراغ را از داخل مجموعه انعکاسی بیرون آورده و لامپها را از آنها خارج کنید . براي دسترسی به لامپهاي چراغهاي راهنما نیز باید پیچهاي نگهدارندة شیشۀ چراغها را باز کنید . چراغهاي نور بالاي جلو را میتوانید بصورت عمودي و جانبی تنظیم کنید . براي این کار میتوانید از تنظیم فرو رفتگی پیچهاي خودکار آنها استفاده کنید.

چراغهاي راهنما و ترمز عقب ( فقط ماشینهاي داراي بکهوي متحرك)
کلیه لامپها پس از بازکردن پیچهاي نگهدارندة حفاظ پلاستیکی آنها در دسترس قرار میگیرند .لامپها داراي مغزي هایی با سرپوش برآمده هستند که لامپ چراغ ترمز داراي پین هاي
جابجا شونده و لامپ چراغهاي راهنما داراي پین هاي موازي میباشند . هر دو لامپ را 20 در جهت خلاف حرکت عقربۀ ° میتوانید با فشار دادن آهسته و چرخاندن آنها بمقدار ساعت بیرون بیاورید .
براي نصب و تعویض لامپها برعکس روش بیرون آوردن عمل کنید . هر چند که باید مطمئن شوید که پین هاي چراغ ترمز با پریز اتصال آنها در یک ردیف قرار گرفته باشند .

تعویض لامپ چراغ داخل اتاق
لامپ چراغ داخل اتاق پس از برداشتن درپوش پلاستیکی ( 2) در دسترس قرار خواهد گرفت . لامپ ( 1) ر ا میتوانید با لغزاندن قسمت انتهایی آن از گیره نگهدارندة آن بیرون بیاورید . براي نصب و جایگزین کردن لامپ و درپوش مربوطه برعکس مراحل بیرون آوردن آن عمل کنید .
براي تعویض چراغ مطالعه باید دو عدد پیچهاي ( 3) را که مربوط به اتصال این مجموعه است و با برداشتن در پوش روي لامپ داخل اتاق در معرض دید قرار میگرند، باز کنید.
با آشکار شدن قسمت انتهایی لامپ مطالعه آن را به سمت بیرون کشیده و در صورت نیاز تعویض کنید.

تعویض لامپ چراغهاي پانل تجهیزات
لامپهاي چراغهاي پانل و چراغهاي هشدار را می توانید از قسمت پشت پانل کنترل بیرون بیاورید . براي دسترسی به آنها پیچهاي نگهدارندة پانل را باز کنید و آن را از جاي خود 1.2 بدون کلاهک هستند و آنها را میتوانید با فشار W بیرون بکشید . لامپها از نوع دادن ، داخل نگهدارندة مربوطه نصب کنید.

تعویض لامپهاي داخل کلیدها
کلیدها داراي لامپهاي داخلی هستند که همراه با تحریک کلیدها روشن میشوند که این لامپها را میتوانید از قسمت پشت مجموعۀ کلید بیرون بیاورید . براي دسترسی به آنها باید چهار عدد پیچ نگهدارندة پانل را باز کرده و آن را به سمت پشت بچرخانید.

محل استقرار فیوزهاي پانل
جعبۀ فیوزها در داخل مجموعۀ پانل کنترل بغل قرار گرفته و پس از باز کردن پیچهاي نگهدارندة درپوش مربوطه در داخل یک جعبۀ کوچک در دسترس قرار خواهند گرفت .
فیوزها شماره گذاري شده اند و با مراجعه به نقشه و جدول صفحات بعد میتوانید سریعا آنها را شناسایی نموده و متوجه شوید که از چه مداري محافظت میکنند.

مهم: از تعویض فیوزهاي سوخته با فیوزهاي دیگر که داراي آمپر متفاوت هستند خودداري کنید.احتمالا” اقلام یا تجهیزات اختیاري ممکن است روي ماشین شما نصب نشده باشند ولی
فیوزهاي مربوطه نصب شده اند و میتوانید از آنها بعنوان قطعه یدکی استفاده کنید.

علاوه بر این فیوزها بعضی از مدارهاي برقی ماشین بوسیله اقلامی که در زیر فهرست شده اند کنترل و محافظت میشوند . این اقلام در قسمت سمت چپ و جلوي اتاق راننده و در مقابل قسمت انتهایی موتور نصب گردیده اند که شامل اقلام زیر میباشند .
اتصال قابل قطع و وصل : محافظ مدار اصلی بین باتري و مدار برقی ماشین
– رله : مدار استارت
– رله : سیستم تهویه هوا ( در صورت نصب)

فیوز موتور فن
چنانچه ماشین مجهز به سیستم تهویه هوا باشد ، براي کنترل وضعیت دور تند ( دور سوم 25 آمپر که در مسیر نصب شده استفاده گردیده است . این فیوز در A ) فن از یک فیوز قسمت زیر پایه صندلی قرار گرفته و هنگامی که صندلی را بردارید در دسترس قرار خواهد گرفت.

محافظت سیستم برقی در زمان شارژ باتري و عملیات جوشکاري :
براي جلوگیري از آسیب رسیدن به سیستمهاي الکتریکی / الکترونیکی موارد زیر را همیشه رعایت کنید .
1- هنگامی که موتور روشن است ، هرگز هیچکدام از اتصالات مدار شارژ باتري ، اتصالات باتري را قطع و وصل نکنید .
2- بین هیچکدام از اجزاي شارژ و زمین اتصال کوتاه برقرار نشود .
3- از باتري که ولتاژ اسمی آن بیشتر از 12 ولت است استفاده نکنید.
4- در هنگام نصب باتري یا در هنگام روشن کردن موتور با استفاده از باتري کمکی همیشه نسبت به درست بودن اتصال قطبهاي باتري دقت کنید . از دستورالعملهاي موجود در کتاب راهنما براي روشن کردن موتور با استفاده از هل دادن ماشین پیروي کن ید . قطب مثبت را به مقطب مثبت و قطب منفی را به قطب منفی وصل کنید .
5- همیشه قبل از انجام عملیات جوشکاري و یا هنگام نصب هرگونه ادوات روي ماشین ابتدا کابل منفی ( اتصال بدنه) باتري را باز کنید .
کابل منفی براي عملیات جوشکاري را حتی الامکان در نزدیکترین نقطه به محل جوشکاري وصل کنید .اگر عملیات جوشکاري کاملا ” در مجاورت یک شبه کامپ یوتر باید انجام شود ، باید آن قطعه کامپیوتري را از ماشین جدا کنید و توصیه میشود که انجام اینگونه امور توسط افراد متخصص انجام شود.در حین عملیات جوشکاري هرگز کابلهاي جوشکاري را نزدیک و یا روي سیم کشی هاي الکتریکی یا الکترونیکی قرار ندهید .
6- هنگام شارژ بات ري در روي ماشین با استفاده از دستگاه شارژ باتري همیشه کابل منفی ( اتصال زمین ) را از باتري جدا کنید.

هشدار
محتویات باتریها از اسید سولفوریک تشکیل شده است به همین دلیل به محض تماس آن با پوست بدن ، محل مورد تماس را بمدت 5 دقیقه با آب سرد بشویید و سریعا” مراقبت هاي پزشکی را بعمل آورید .از تماس اینگونه مواد با پوست ، چشم ها یا لباس جلوگیري کنید . هنگامی که نزدیک باتریها کار میکنید از عینک ایمنی استفاده کنید .
مهم: کوتاهی در جدا کردن هر دو کابل منفی باتري قبل از اقدام به شارژ باتریها یا انجام جوشکاري روي ماشین و یا در هنگام نصب ادو ات موجب بروز آسیب در سیستمهاي الکتریکی و الکترونیکی خواهد شد .

تنظیمات
تراز کنندة خودکار / هیدرومکانیکی همه مدلها
اهرم بندي تراز کنندة خودکار روي شاسی و بازوي سمت راست لودر نصب شده است و براي نگهداشتن سطح باکت در یک وضعیت ثابت در حین بالا رفتن بازوهاي بالابر بصورت اتوماتیک زاویۀ باکت لودر را کنترل میکند . در حین پایین آوردن بازوهاي لودر وضعیت تراز کنندة خودکار وجود ندارد .
هنگامی که لولۀ ( 2)که روي بازوهاي بالابر قرار دارد با واشر روي اهرم دو شاخۀ ( 1) مماس شود تراز کنندة خودکار فعال میشود و بازوي اهرم بندي عمودي ( 3 ) را بالا میبرد.

مراحل تنظیم اهرم بندي بصورت زیر است :
باکت لودر را روي زمین قرار دهید
اهرم بندي عمودي ( 3) را از قسمت بالاي اهرم دوشاخۀ ( 1) جدا کنید .
بازوهاي بالابر را بالا بیاورید تا ارتفاع بین زمین و پین کف باکت مساوي 800 شود و سپس باکت را کاملا” به سمت عقب برگردانید . ( به حالت پر شدن)

اهرم دو شاخۀ ( 1) را بچرخانید تا با لولۀ ( 2) که روي بازوي بالابر قرار دارد تماس برقرار کند .طول میله ( اهرم بندي) عمودي ( 3) را بنحوي تنظیم کنید که وقتی مجددا” آن را وصل
میکنید قسمت انتهایی لولۀ روي بازوي بالابر در حالت مماس با اهرم بندي دو شاخه قرار بگیرد .مهره هاي قفلی میلۀ عمودي را کاملا” سفت کنید.

همۀ مدلها
برگرداندن باکت به وضعیت حفاري داراي ساختاري با تحریک الکتریکی است که به راننده این امکان را میدهد تا براي چرخۀ بعدي کار با یک حرکت سادة اهرم کنترل 3) باکت لودر را به صورت اتوماتیک در وضعیت حفاري و موازي زمین قرار دهد . )
سیستم برگردان باکت به وضعیت حفاري از یک آهنرباي الکتریکی که روي اسپول باکت نصب شده و حسگر ( 1) که در قسمت بالاي بازوي لودر نصب شده و نشانگر 2) که به لولۀ مربوط به اهرم بندي تراز کنندة باکت وصل است تشکیل گردیده ) است .هنگامی که باکت لودر را براي خالی کردن آن به سمت جلو خم کنید مدار برقی حفاري کامل شده و سولونوئیدي که روي اسپول باکت قرار گرفته است داراي برق میشود .
هنگامی که اهرم کنترل باکت ( 3) را براي استقرار در وضعیت حفاري به صورت مورب به سمت چپ حرکت میدهید .آهنرباي برقی که در انتهاي اسپول قرار دارد ، اسپول را در وضعیت برگشت به سمت عقب قرار داده تا باکت به وضعیت حفاري و موازي سطح زمین قرار بگیرد . در این زمان نشا نگري که روي میلۀ اهرم بندي تراز کنندة خودکار باکت قرار گرفته است از جلوي حسگري که آهنرباي برقی انتهاي اسپول را خنثی میکند عبور کرده و با خنثی کردن آهنربا اسپول را قادر میسازد که به وضعیت خلاص برگردد.

سیستم عیب یابی

مهم
جدول عیب یابی ذیل فقط براي راهنمایی شما طراحی شده است . در صورت نیاز به هرگونه تعمیرات ماوراي سرویسهاي دائمی به نمایندگی مجاز مراجعه کنید زیرا آنها داراي ابزار و امکانات مناسب و دانش لازم براي انجام صحیح تعمیرات مطابق با مشخصات و استانداردهاي ایمنی میباشند.

نگهداري ماشین در انبار
این بخش به نکاتی در مورد آماده کردن ماشین براي نگهداري آن در انبار و همچنین آماده سازي آن براي استفادة مجدد اشاره میکند .

  • هنگام نگهداري ماشین در انبار براي مدت طولانی بایستی نکات پیشگیري زیر را انجام دهید .
  • ماشین را کاملا ” تمیز کنید و براي جلوگیري از زنگ زدن آن در صورت نیاز آن را رنگ کنید .
  • ماشین را از نظر قطعات خراب و فرسوده بازدید کرده و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید .
  • ماشین را گریسکاري کنید و روغن گیربکس ، تانک هیدرولیک ، اکسل عقب و موتور را تخلیه کرده و مجددا” با استفاده از نوع روغن مناسب آنها را پر کنید .
  • سوخت مخصوص تانک سوخت را تخلیه کنید و مقدار دو گالن کالیبراسیون داخل آن بریزید .
  • سطح مایع خنک کنندة رادیاتور را بازدید کنید . اگر ساعت کار ماشین در محدودة 100 ساعتی از دورة سرویس 1200 ساعته و یا در محدودة دو ماه تا سرویس دوره اي دو ساله میباشد . این سرویسها را طبق آنچه در جدول مربوطه ذکر شده است انجام دهید .
  • براي اطمینان از پخش شدن و رسیدن سوخت مخصوص به سراسر مسیر سوخت از پمپ انژکتور تا سوزنهاي انژکتور ، موتور را مدت 10 دقیقه روشن کنید.
  • . این عمل از چسبندگی قطعات پمپ و سوزنهاي انژکتور در زمان نگهداري ماشین جلوگیري میکند .
  • جکهاي بالابر لودر را کاملا” به سمت داخل جمع کرده و باکت را روي قطعه چوب یا بلوك قرار دهید
  • قسمت بکهو را در وضعیت حمل و نقل قرار داده و زنجیر مربوطه را وصل نموده یا قفل بوم را درگیر کنید .
  • موتور را خاموش کنید و فشار کلیۀ مدارهاي سیستم هیدرولیک را تخلیه کنید .
  • سطوح در معرض دید جک هاي هیدرولیک را با لایۀ نازکی از گریس سبک بپوشانید .
  • باتري را بیرون آورده و آن را تعویض کن ید . باتري را در محل خشک نگهداري کرده و در زمان نگهداري ماشین در انبار بصورت دوره اي آن را شارژ کنید .
  • زیر اکسلها را با استفاده از بلوك محکم کنید بنحوي که وزن ماشین از روي چرخها برداشته شود .
  • مجراي خروجی لولۀ اگزوز را ببندید.
  • کلیه سطوح در معرض دید جکهاي هیدرولیک مثل جکهاي فرمان ، شیرهاي ماسوره اي و غیره را با لایۀ نازکی از گریس سبک بپوشانید.

چرخها و لاستیکها

نگهداري عمومی

  • در زمان دریافت ماشین و سپس در هر 50 ساعت یا هر هفته فشار باد لاستیکها را بازدید کنید .
  • در هنگام بازدید فشار باد لاستیکها آنها را از نظر خرابی آج و دیواره هاي ( بدنه ) آن نیز بازدید کنید . غفلت کردن از هرگونه اشکال موجب خرابی زودرس لاسیتکها خواهد شد .
  • فشار باد لاستیک روي مقدار سنگینی که توسط لاستیک تحمل میشود تاثیر میگذارد .

هشدار
سرویس کردن و باد کردن ( تنظیم باد ) لاستیکها میتواند خطرناك باشد . حتی الامکان براي سرویس و نصب تایرها از افراد متخصص و آموزش دیده استفاده کنید . در هر صورت براي جلوگیري از امکان مصدومیت هاي جدي یا مهلک پیش گیریهاي ایمنی زیر را پیروي کنید .
چرخهاي ماشین خیلی سنگین هستند .آنها را بادقت حمل و نقل کنید و در هنگام نگهداري آنها مطمئن شوید که واژگون نمیشوند زیرا موجب مصدومیت خواهند شد .
هرگز در جاده هاي عمومی و بزرگراهها اقدام به تعمیر لاستیکها نکنید.
مطمئن شوید که جک مورد استفاده براي بلند کردن ماشین را در محل مسطح و محکم قرار داده باشید .

  • مطمئن شوید که جک مورد استفاده براي بلند کردن ماشین از ظرفیت کافی برخوردار است .
  • هنگام تعمیر لاسیتکها بمنظور نگهداشتن ماشین از پایه هاي نگهد ارنده و یا ابزار مناسب دیگر استفاده کنید .
  • از جکهاي تعادل به تنهایی براي بلند کردن ماشین استفاده نکنید زیرا بروز نقص در یکی از شیلنگها میتواند سبب نتایج مرگبار گردد .
  • هیچیک از اعضاي بدن خود را زیر ماشین قرار ندهید . هنگامی که ماشین با استفاده از جک در ارتفاع بالاتر از سطح زمی ن قرار گرفته است موتور را روشن نکنید .
  • هرگز با چکش به لاستیک و رینگ آن ضربه وارد نکنید.
    مطمئن شوید که رینگ کاملا ” تمیز باشد و هیچگونه خرابی و زنگ زدگی نداشته باشد . از جوش دادن ، لحیم کردن و یا انجام هر گونه تعمیر دیگر رینگهاي آسیب دیده خودداري کنید .
  • از رینگ هاي آسیب دیده استفاده نکنید .
  • قبل از نصب تایر روي ماشین از باد کردن آن خودداري کنید و یا باید آن را بنحوي محکم کرده باشید که در صورت بروز نقایص احتمالی در رینگ یا تایر از حرکت آنها جلوگیري شود .
  • هنگام نصب تایرهاي جدید یا تایرهایی که تعمیر شده اند با نصب یک آداپتور ( واسط ه ) روي درجۀ نشانگر میزان باد که قابل جابجا شدن بوده و این امکان را فراهم سازد که بتوانید در هنگام تنظیم باد لاسیتکها در فاصلۀ مطمئنی از آنها قرار گیرید اقدام به باد کردن لاستیک نمایید .
  • در صورت دسترسی براي انجام این کار از قفسۀ ایمنی استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که جک مورد استفاده براي بلند کردن ماشین از ظرفیت کافی برخوردار است .
  • هنگام تعمیر لاسیتکها بمنظور نگهداشتن ماشین از پایه هاي نگهد ارنده و یا ابزار مناسب دیگر استفاده کنید .
  • از جکهاي تعادل به تنهایی براي بلند کردن ماشین استفاده نکنید زیرا بروز نقص در یکی از شیلنگها میتواند سبب نتایج مرگبار گردد .
  • هیچیک از اعضاي بدن خود را زیر ماشین قرار ندهید . هنگامی که ماشین با استفاده از جک در ارتفاع بالاتر از سطح زمی ن قرار گرفته است موتور را روشن نکنید .
  • هرگز با چکش به لاستیک و رینگ آن ضربه وارد نکنید.
  • مطمئن شوید که رینگ کاملا ” تمیز باشد و هیچگونه خرابی و زنگ زدگی نداشته باشد . از جوش دادن ، لحیم کردن و یا انجام هر گونه تعمیر دیگر رینگهاي آسیب دیده خودداري کنید .
  • از رینگ هاي آسیب دیده استفاده نکنید .
  • قبل از نصب تایر روي ماشین از باد کردن آن خودداري کنید و یا باید آن را بنحوي محکم کرده باشید که در صورت بروز نقایص احتمالی در رینگ یا تایر از حرکت آنها جلوگیري شود .
  • هنگام نصب تایرهاي جدید یا تایرهایی که تعمیر شده اند با نصب یک آداپتور ( واسط ه ) روي درجۀ نشانگر میزان باد که قابل جابجا شدن بوده و این امکان را فراهم سازد که بتوانید در هنگام تنظیم باد لاسیتک ها در فاصلۀ مطمئنی از آنها قرار گیرید اقدام به باد کردن لاستیک نمایید .
  • در صورت دسترسی براي انجام این کار از قفسۀ ایمنی استفاده کنید.

روشن کردن ماشین با استفاده از کابل سیار

هشدار
فقط هنگامی که روي صندلی قرار گرفته اید اقدام به روشن کردن ماشین نمایید . اگر در هنگام روشن کردن بطور عادي سوئیچ به سمت عقب برگشت داده میشود ممکن است که اهرم تعویض دنده گیربکس بصورت اتفاقی در وضعیت درگیر قرار داشته باشد.

هنگام شارژ باتري و یا هنگام روشن کردن موتور با استفاده از باتري کمکی از عینک ایمنی استفاده کنید .
یک سر کابل سیار را به قطب مثب (+) باتري 12V ولت ماشین وصل نموده و سر دیگر آن را به قطب مثبت (+) باتري 12V ولت کمکی وصل نمایید.
سر کابل سیار را به قطب منفی (-) باتري 12V ولت کمکی وصل نموده و سر دیگر آن را به قسمت اتصال بدنۀ موتور وصل کنید . عمل کردن طبق این رویه از ایجاد جرقه بین باتریها لوگیري خواهد کرد . طبق روشی که که قبلا” توضیح داده شده است موتور را روشن کنید .

  • توجه
    هنگام استفاده از باتري کمکی مطمئن شوید که نحوة اتصال قطبها درست باشد در غیر اینصورت ممکن است به دینام آسیب وارد گردد.وقتی موتور روشن شد اجازه دهید که با دور آرام کار کند و کلیۀ ادوات برقی مثل چراغها و غیره را روشن کنید و سپس کابلهاي سیار را برعکس روش وصل کردن آنها قطع کنید . این امر کمک میکند تا دینام در برابر تغییرات شدید بار محافظت شده و آسیب به آن وارد نشود.
  • توجه
    ماشین شما مجهز به شیر الکترو مغناطیسی ( سولونوئید) قطع کنندة سوخت میباشد .بنابراین روشن کردن ماشین بدون نصب باتري امکان پذیر نمیباشد . زیرا هنگامی که
    جریان برق این شیر قطع شود مسیر سوخت بسته شده و ماشین خاموش خواهد شد . (با برداشتن باتري نیز همین عمل انجام میشود)

توربوشارژ
چنانچه از توصیه هاي ذیل پیروي نکنید در اثر عدم روغنکاري مناسب توربوشارژ آسیب جدي به یاتاقانهاي آن وارد میشود .پس از اینکه توربوشارژ جدید نصب شده باشد یا بهر دلیلی لولۀ تغذیه روغن توربوشارژ باز شده و یا تحت هر شرایطی موتور پس از یک دورة توقف یک ماهه ( چهار هفته اي ) براي اولین بار روشن میشود براي جلوگیري از خراب شدن یاتاقانهاي توربوشارژ قبل از اقدام به روشن کردن موتور مراحل ذیل را باید پیروي نمائید:

  1. لوله هاي ورودي و خروجی روغن به تو ربوشارژ را از آن جدا کنید و مقداري روغن موتور تمیز داخل قسمت ورودي آن بریزید دقت کنید که هیچگونه آلودگی و آشغال وارد توربوشارژ نشود .
  2. شیلنگ ورودي هوا به توربوشارژ را باز کرده و بمنظور روغنکاري اولیه یاتاقانهاي توربوشارژ پروانۀ کمپرسور را با دست بچرخانید .
  3. لوله هاي ورودي روغن و ورودي هوا را مجددا” وصل کنید ولی لولۀ خروجی روغن را وصل نکنید.
  4. اتصال برقی سیم مربو ط به سولونوئید قطع کن سوخت پمپ انژکتور را باز کنید و با قرار دادن یک ظرف مناسب در زیر قسمت خروجی روغن از توربوشارژ موتور را استارت کنید تا روغن از قسمت خروجی توربوشارژ خارج شود .
  5. لولۀ خروجی روغن توربوشارژ را با استفاده از یک واشر جدید نصب کنید و پیچهاي نگهدارندة آن را طبق مشخصات داده شده سفت کنید .اتصال مربوط به سولونوئید قطع کن سوخت پمپ انژکتور را مجددا” نصب کنید .
  6. سطح روغن موتو را بازدید کنید و در صور ت نیاز به آن روغن اضافه کنید . موتور را روشن کرده و آن را از نظر نشتی روغن و هوا بازدید کنید .
  7. چراغ هشدار فشار روغن موتور را مشاهده کنید اگر این چراغ طی چند ثانیه اولیۀ روشن شدن موتور خاموش نشده باشد ، موتور را سریع ا” خاموش کرده و با نمایندگی مجاز تماس حاصل نمایید.

پس از هر بار روشن کردن موتور بمنظور روغنکاري کافی توربوشارژ قبل از زیر بار قرار دادن ماشین باید اجازه دهید موتور با دور آرام ( حداکثر 1000 دور در دقیقه ) مدت 60 ثانیه کار کند . همچنین قبل از خاموش کردن موتور بمنظور از بین بردن حرارت یاتاقانهاي توربوشارژ بوس یلۀ روغن باید اجازه دهید موتور مدت دو دقیقه با دور آرام کار کند.

آماده کردن ماشین براي استفاده مجدد پس از نگهداري آن در انبار :

  • تایرها را به مقدار صحیح باد کنید
  • تانک سوخت را پر کنید
  • سطح مایع خنک کننده رادیاتور را بازدید کنید
  • سطح روغن همۀ اجزاء ماشین را بازدید کنید
  • یک باتري کاملا” شارژ شده روي ماشین نصب کنید
  • درپوش لولۀ اگزوز را بردارید
  • گریس محافظ روي سطوح ظاهري مثل جکهاي فرمان ، شیرهاي کنترل و غیره را تمیز کنید

تجهیزات یدکی و اختیاري

فن ( پنکه) خنک کنندة داخل اتاق
یک پنکه اضافی بمنظور خنک کردن بیشتر اتاق قابل نصب در داخل اتاق میباشد . براي فعال کردن پنکه قسمت برآمدگی مرکز آن را بچرخانید تا کلید خاموش و روشن شدن آن عمل کند.

کفشکهاي قابل برگشت ( جمع شونده ) جک هاي تعادل
فقط براي ماشینهایی که داراي پین مرکزي هستند
کفشکهاي جمع شونده جکهاي تعادل بعنوان تجهیزات یدکی توسط کارخانه و یا نمایندگی میتواند در دسترس شما قرار بگیرند و میتوان آنها را از شکل تردد در جاده به 180 درجه اي شکل استفادة کاري در روي زمین تغییر داد . این عمل با چرخش کفشک به سمت داخل انجام میگیرد .
مهم : هنگامی که کفشکهاي جمع شونده روي ماشین نصب شده باشند قبل از بازکردن و بستن پنجره ها جکهاي تعادل را روي زمین قرار دهید . چنانچه این کار را انجام ندهید ممکن
است کفشک جکها با پنجره ها برخورد کرده و موجب آسیب دیدن آنها شود.

کنترل حرکت نرم و یکنواخت ماشین
چنانچه سیستم کنترل حرکت نرم و یکنواخت روي ماشین نصب شده باشد با فعال کردن کلید مربوطه که روي پانل قرار دارد . پرشها و تکانهاي شاسی ماشین در هنگام حرکت در جاده ها گرفته خواهد شد.

اتصالات رابط دستی آزاد کنندة سریع باکت لودر ( در صورت نصب )
اتصالات رابط مکانیکی آزاد کنندة سریع باکت ( 1) میتواند بین بازوهاي لودر و باکت نصب شود . زیرا پین هاي نگهدارندة ( 2) همراه تجهیزات باکت معمولی وجود دارند .
براي متصل کردن رابط به باکت ، رابط را به سمت جلو خم کنید و فکهاي بالایی ( 3) را داخل پین هاي بالایی ( 4) باکت قرار دهید . رابط را به سمت عقب خم کنید تا باکت بلند شده و موازي سطح زمین قرار بگیرد . از پین هاي نگهدارندة اضافی همانگونه که در نصب باکت معمولی بکار برده میشود استفاده کنید.

رابط مکانیکی آزاد کنندة سریع بکهو
اتصالات رابط مکانیکی آزاد کنندة سریع بکهو ( 1) میتواند بین استیک و باکت بکهو و بوسیله پین هاي نگهدارندة باکت ( 2) وصل شود ، همانگونه که در تجهیزات باکت معمولی ( 2) استفاده میشوند .براي اتصال رابط به باکت همانگونه که براي نصب تجهیزات باکت معمولی استفاده میشود از پین هاي نگهدارنده در موقعیت ( 3) استفاده کنید. رابط را به سمت بیرون خم کنید و فکهاي فنري باکت را داخل پین هاي نگهدارندة باکت مانند آنچه در باکتهاي معمولی عمل میشود قرار دهید . در صورت بروز هر گونه مشکل به کتابچۀ سازندگان و یا نمایندگی مجاز مراجعه کنید.
هشدار
پس از هر بار تعویض باکت مطمئن شوید که پین ایمنی بنحو صحیح و همانگونه که در دستورالعمل سازندگان آن توضیح داده شده است به رابط متصل گردیده است . در صورت بروز هرگونه مشکل در مورد نصب و یا تنظیم آن به نماینده متخصص محلی مراجعه کنید .
تعویض تجهیزات بوسیلۀ آزاد کردن فک فنري انجام میشود ( همراه با بیرون آوردن پین ایمنی ) از دستگیره ( 4) که تحویل شده است براي سهولت در باز کردن فک فنري استفاده کنید.

رابط هیدرولیکی آزاد کنندة سریع بکهو :
اتصالات رابط هیدرولیک آزاد کنندة سریع بکهو شبیه اتصالات مکانیکی میباشد باستثناء طریقۀ اتصال باکت که بوسیلۀ فعال کردن کلید ( 1) است که موجب حرکت یک جک در قسمت رابط و آزاد کردن فکها بجاي استفاده از اهرم دستی در سیستم مکانیکی میشود . در صورت بروز هرگونه مشکل به کتابچۀ سازندگان و یا نمایندگی مجاز مراجعه کنید .
هشدار
پس از هر بار تعویض باکت مطمئن شوید که پین ایمنی بنحو صحیح و همانگونه که در دستورالعمل سازندگان آن توضیح داده شده است به رابط متصل گردیده است . در صورت بروز هرگونه مشکل در مورد نصب و یا تنظیم آن به نماینده متخصص محلی مراجعه کنید .
تعویض تجهیزات بوسیلۀ آزاد کردن فک هیدرولیکی ( همراه با بیرون آوردن پین ایمنی )و بوسیلۀ ف عال کردن کلید ( 1) که در داخل اتاق نصب شده است انجام میگیرد.

تجهیزات چکش هیدرولیکی
ممکن است ماشین به یک چکش هیدرولیکی که بوسیلۀ پدال پایی راه اندازي میشود مجهز شده باشد .
قبل از نصب چکش هیدرولیکی به کتاب راهنماي نصب و کاربري آن که توسط سازندگان چکش تهیه شده است مراجعه کنید و قبل از استف اده از آن مطمئن شوید که آن را طبق اصول ایمنی نصب کرده باشید .
چکش هیدرولیکی با استفاده از اتصالات ( 1) که روي بوم بکهو نصب شده اند به سیستم هیدرولیک متصل میگردد و بوسیلۀ پدال پایی ( 2) که در سمت راست اهرمهاي کنترل بکهو قرار دارد راه اندازي میشود . وقتی که این پدال فعال میشود جریان روغن را از طریق یک شیر برقی ( سولونوئید) به چکش هدایت میکند . آزاد کردن پدال پایی موجب توقف کار چکش خواهد شد.

قبل از راه اندازي چکش تنظیم جریان روغن مدار هیدرولیک آن امري ضروري است و این عمل بوسیلۀ تنظیم شیر کن ترل جریان آن که در قسمت عقب ماشین روي شاسی نصب شده است انجام میشود .
هشدار:
براي تن ظیم کردن شیر کنترل جریان باید به نمایندگی مجاز مراجعه کنید زیرا براي انجام این کار تجهیزات مناسب جهت اندازه گیري جریان روغن مورد نیاز را در اختیار دارد.

تجهیزات چکش هیدرولیک دستی
هشدار:
قبل از اقدام به نصب چکش بمنظور تخ لیه فشار موج ود در مسیر هیدرولیک موتور را خاموش کرده و مطمئن شوید که کلید ( 1) که روي پانل کنترل نصب شده است در وضعیت خاموش قرار داشته باشد .
قبل از انجام مراحل نصب و راه اندازي چکش براي چگونگی انجام این کار به کتاب راهنماي نصب و کاربري چکش که توسط سازندگان آن تهیه شده است مراجعه نمایید.
اتصال چکش به سیستم هیدرولیک از طریق دو اتصال رابط قابل پیچ شدن که در سمت چپ شاسی ماشین نصب شده اند انجام میشود.

رابط ( 3) جریان روغن را براي چکش فراهم نموده و رابط ( 2) روغن مربوطه را به تانک برگشت میدهد .هنگام نصب چکش قبل از نصب شیلنگهاي آن مطمئن شوید که در اتصالات رابط آن هیچگونه آشغال و یا آلودگی وجود نداشته باشد .قبل از راه اندازي چکش تنظیم جریان روغن مدار هیدرولیک آن امري ضروري است و این عمل بوسیلۀ تنظیم شیر کنترل جریان آن که در زیر ماشین و در قسمت جلوي اکسل عقب نصب شده است انجام میشود .براي انجام این کار به دستورا لعملهایی که توسط سازندگان چکش تهیه شده است مراجعه کنید.

هشدار :
براي تنظیم کردن شیر کنترل جریان باید به نمایندگی مجاز مراجعه کنید زیرا براي انجام این کار تجهیزات مناسب جهت اندازه گیري جریان روغن مورد نیاز را در اختیار دارد.
مهم: قبل از راه اندازي چکش مطمئن شوید که ترمز پارکینگ را درگیر نموده و اهرمهاي تغییر جهت و تغییر دندة گیربکس در وضعیت خلاص قرار گرفته باشند .هنگامی که بکهو در حال انجام کار است نیز میتوانید از چکش استفاده کنید اگر چه بدلیل سلامت و ایمنی فردي که مشغول کار با چکش است باید دقت و مواظبت ویژه اي را بکار بگیرید زیرا این فرد نباید در محوطۀ کاري بکهو قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *